Слово як джерело інформації про культуру та світогляд народу
Освітня програма: Українська мова та переклад (для іноземців) (мова навчання українська)
Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології
Назва дисципліни
Слово як джерело інформації про культуру та світогляд народу
Код дисципліни
ДВС.2.01
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
ПРН 3. Організовувати процес свого навчання й самоосвіти.
ПРН 8. Знати й розуміти систему мови, загальні властивості літератури як мистецтва слова, історію української мови і літератури, і вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.
ПРН 9. Характеризувати діалектні та соціальні різновиди української мови, описувати соціолінгвальну ситуацію.
ПРН 12. Аналізувати мовні одиниці, визначати їх взаємодію та характеризувати мовні явища і процеси, що їх зумовлюють.
ПРН 26. Виявляти та аналізувати лінгвокультурологічну специфіку вербальної та невербальної комунікації українською мовою.
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Ступінь володіння мовою викладання, достатній для слухання лекцій та участі у практичних заняттях. Успішне опанування курсів з різних аспектів української мови, а також теоретичних курсів «Сучасна українська мова. Лексикологія», «Сучасна українська мова. Словотвір», «Сучасна українська мова. Морфологія».
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна «Слово як джерело інформації про світогляд народу» знайомить іноземних студентів з основними поняттями наук, які досліджують слово у різних аспектах: як номінативну одиницю, як об’єкт семасіології, як засіб віддзеркалення особливостей світосприйняття певного народу, а також у порівнянні з аналогічними одиницями інших мов. Дисципліна передбачає виконання самостійної пошукової роботи, спрямованої на аналіз змісту та форми слів для з’ясування їхньої культурологічної цінності.
Рекомендована та необхідна література
1. Волошина А.В., Безеквівалентна та фонова лексика української та російської мов, К.: АКД, 2001.
2. Данилюк Н.О. Культурологічна лексика в сучасній українській мові та її лексикографічне опрацювання, [в:] Наукові записки Харківського національного університету, 2004, т. 34, с. 3 – 5.
3. Клименко Н., Карпіловська Є., Кислюк Л. Динамічні процеси в сучасному українському лексиконі, Київ: Вид. Дім Дмитра Бураго, 2008.
4. Семантична деривація лексики в аспекті міжмовних досліджень : колективна монографія / кол. авт. ; голов. ред. О.В. Деменчук. – Рівне : РДГУ, 2019. – 150 с. – (Історія та сьогодення філологічної науки ; т. 2).
5. Стишов О.А. Динаміка лексичного складу сучасної української мови. Лексикологія. Лексикографія: навч. посіб. — Біла Церква : «Авторитет», 2019
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Навчальні заходи: лекції, семінари, самостійна робота.
Методи: метод проблемного викладу, демонстраційно-пояснювальний, частково-пошуковий методи та пошуковий методи. самостійна робота з науковою та довідковою літературою.
Методи та критерії оцінювання
Методи: Усна відповідь, письмові самостійні роботи, участь в обговоренні, поточна КР, МКР, іспит.
Критерії оцінювання кожного виду завдань див. у робочій програмі навчальної дисципліни.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Вікторія
Вікторівна
Пабат
Кафедра української філології для іноземних громадян
Навчально-науковий інститут філології
Навчально-науковий інститут філології
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни
Кафедра української філології для іноземних громадян
Навчально-науковий інститут філології