Психологія травмуючих ситуацій
Освітня програма: Психологія бак
Структурний підрозділ: Факультет психології
Назва дисципліни
Психологія травмуючих ситуацій
Код дисципліни
ДВС.3.07.01
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПР1. Аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання. ПР2. Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань. ПР4. Обґрунтовувати власну позицію, робити самостійні висновки за результатами власних досліджень і аналізу літературних джерел. ПР15. Відповідально ставитись до професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку. ПР18. Вживати ефективних заходів щодо збереження здоров’я (власного й оточення) та за потреби визначати зміст запиту до супервізії.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
- знання основних методологічних принципів та методичних засад вивчення психологічних явищ, основних психологічних категорій: особистість, переживання, діяльність; - володіння матеріалом з праць провідних психологів з даної теми психологія емоцій, нейропсихологія, психологія особистості, стрес; - вміти користуватись методичними прийомами вивчення травмуючих переживань для допомоги особистості, етапи їх переживання , стратегії подолання.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – ознайомлення зі змістом основних понять психологічного травмування особистості, специфічних проявів переживання різних видів психотравмуючих ситуацій особистості, ефективного використання психологічних знань для допомоги особистості у життєвих травмуючих ситуаціях. Анотація навчальної дисципліни. дана навчальна дисципліна відноситься до вибіркового блоку. Розглядаються теоретичні і методологічні підходи до переживання психотравмуючих ситуацій, методи аналізу психотравмуючих переживань, особливості фаз і станів переживання, подолання критичних ситуацій і життєвих криз особистості в умовах втрати, безробіття, самотності. Основні поняття: травма, психічна травма, психотравмуюча ситуація, посттравматичний стрес, вторинна травма, . Типологія психотравмуючих ситуацій (криза, екстремальні ситуації, катастрофи, конфлікти, терор). Психологічні реакції на психотравмуючі ситуації. Переживання втрати. Методи вивчення психотравмуючих ситуацій.
Рекомендована та необхідна література
1. Гридковець Л.М. Світ життєвих криз людини. Л.; 2016. – 516с. 2. Іваненко Б.Б. Психологічна травма та її вплив на формування самодеструктивної поведінки особистості. //Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. – Серія «Педагогіка, психологія, філософія». – № 239. – Київ, 2016. – С. 95-100. 3. Кириленко Т.С. Психологія травмуючих ситуацій. – К.,– 2015. –160 с. 4. Осухова Н. Психологическая помощь в трудных и экстремальных ситуациях. – М. – 2007. – 288 с. 5. Титаренко Т.М. Психологія життєвої кризи. – К., 1998. – 348 с. 6. Трубицына Л. В. Процесс травмы . – М., 2005.- 7. Магомед-Эминов М. Ш. Трансформация личности – М., 2008. – 496 с. 8. Решетников М. М. Психическая травма. – СПб., 2006.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
лекція, семінарське заняття, самостійна робота, бліц опитування, аналітична доповідь, дискусії, виконання діагностичного практикуму, презентація практичного завдання
Методи та критерії оцінювання
1. Усні відповіді (виступ на семінарі, участь в обговоренні та дискусіях, доповнення) – 34/20 балів; 2. Аналітична доповідь – 34/20 балів 3. Творча робота з діагностичного практикуму: –32/20 балів Максимальна кількість балів за роботу протягом семестру дорівнює 100 балів. Підсумкове оцінювання у формі заліку: залік виставляється за результатами роботи студента впродовж семестру (максимальна кількість балів 100 балів) і не передбачає додаткових заходів оцінювання для успішних студентів. Студенти, які набрали впродовж семестру сумарно меншу кількість балів ніж 60 балів, але більшу ніж критично- розрахунковий мінімум – 40 балів складають залік. Не допускаються до заліку студенти, які впродовж семестру набрали кількість балів меншу ніж критично- розрахунковий мінімум – 40 балів. Рекомендований мінімум для допуску до заліку – 40 балів. Шкала відповідності оцінок Відмінно / Excellent 90-100 Добре / Good 75-89 Задовільно / Satisfactory 60-74 Незадовільно / Fail 0-59
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни