Комплексна дисципліна Психолінгвістичні аспекти мовленнєвої діяльності: Частина 1, 2

Освітня програма: «Прикладна лінгвістика (редакторсько-перекладацька та експертна діяльність)»

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Комплексна дисципліна Психолінгвістичні аспекти мовленнєвої діяльності: Частина 1, 2
Код дисципліни
ННД.09
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 3. Застосовувати сучасні методики і технології, зокрема інформаційні, для успішного й ефективного здійснення професійної діяльності та забезпечення якості дослідження у галузі прикладної лінгвістики. ПРН 4. Оцінювати й критично аналізувати соціально, особистісно та професійно значущі проблеми і пропонувати шляхи їх вирішення у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування. ПРН 6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації. ПРН 9. Характеризувати теоретичні засади (концепції, категорії, принципи, основні поняття тощо) та прикладні аспекти сучасної лінгвістики. ПРН 15. Обирати оптимальні дослідницькі підходи й методи для аналізу конкретного лінгвістичного чи літературного матеріалу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати весь обсяг матеріалу, передбачений програмами комплексної дисципліни «Актуальні питання мовознавства. Уміти сприймати й аналізувати інформацію щодо базових понять лінгвістики; виокремлювати актуальний і достовірний матеріал в інформаційному полі; планувати й оцінювати власну роботу; застосовувати інтерактивні й мультимедійні засоби. Володіти навичками наукового дослідження та роботи з інформацією в інтернет-ресурсах, критичного ставлення до аналізованих явищ, використання фахових джерел, методикою фонетичного, словотвірного, морфологічного й лексичного аналізу; навичками семного і семасіологічного аналізу слова; практикою слововживання й орфоепічними нормами; принципами збору, пошуку, накопичення й обробки мовного матеріалу.
Зміст навчальної дисципліни
Комплексна навчальна дисципліна «Психолінгвістичні аспекти мовленнєвої діяльності» (Ч. 1. Основи психолінгвістики. Ч. 2. Сугестивні технології мовленнєвого впливу) належить до науково-дослідницького складника ОП «Прикладна лінгвістика (редакторсько-перекладацька та експертна діяльність)». Курс спрямований на формування у студентів цілісної системи знань щодо методології та організації психолінгвістичних досліджень, а також покликаний дати студентам знання про походження, сутність і зміст сугестивних технологій маніпулятивного впливу, напрями реалізації сугестивних технологій, вербальні й невербальні засоби сугестії, базові стратегії та механізми психологічного захисту і протидії маніпулятивному впливу. У результаті вивчення дисципліни студенти повинні засвоїти елементи дослідницької діяльності, принципи організації, методику й технології проведення психолінгвістичних досліджень, базові стратегії психологічного захисту і протидії маніпулятивному впливу, навчитися проводити авторські дослідження, зокрема, в частині збору інформації, робочих гіпотез, вибору методики й методів проведення психолінгвістичного аналізу. Також задля ефективності навчання до курсу пропонується англомовна література в оригіналі, враховуючи високий рівень володіння англійською мовою студентів ОП, викладач зобов’язується на лекціях та семінарських заняттях коротко ознайомити здобувачів освіти зі змістом цих матеріалів українською мовою.
Рекомендована та необхідна література
Засєкіна Л. В., Пастрик Т. В. Основи психології та міжособове спілкування: навч. посіб. 2-е вид. – К., 2018. - 216 с. Куранова С. І. Основи психолінгвістики : навч. посіб.- К., 2012. 208 с. Сугестивні технології маніпулятивного впливу: навч. посіб. / Петрик В.М., Присяжнюк М.М., Компанцева Л.Ф. та ін. – К., 2010. Білоус І.В. Стратегічні можливості застосування нейролінгвістичного програмування (НЛП) в спорті. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. 2017. Вип. 27–28. С. 32–37. Гапченко О. А. Індивідуальний лексикон особистості як особливе ментальне утворення // Мовні і концептуальні картини світу: Зб-к наук. праць. Вип. 46. Ч. 1. – К., 2013. – С. 239-249. Гапченко О. А. Репрезентація полісемічних структур у внутрішньому лексиконі людини // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Літературознавство. Мовознавство. Фольклористика. Вип. 1 (25). – К., 2014. – С. 23-26.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Форми занять: лекції, семінарські заняття, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Форми оцінювання студентів:- семестрове оцінювання: Контроль знань здійснюється за системою ECTS, яка передбачає дворівневе оцінювання засвоєного матеріалу, зокрема оцінювання теоретичної підготовки – результати навчання (знання 1.1 - 1.4), що складає 40% від загальної оцінки, та оцінювання практичної підготовки - результати навчання (вміння 2.1 - 2.3); (комунікація 3.1 - 3.2); (автономність та відповідальність 4.1 - 4.3), що складає 60% загальної оцінки. Упродовж семестру здійснюється оцінювання відповідно до видів робіт та форми контролю. Семестрове оцінювання формує бал проміжного контролю. Бали отримані за дисципліною переносяться у відсотковому еквіваленті (50 % від отриманих балів - від максимальної кількості 100 балів - 50 балів) до формування загального балу за семестр наступної частини комплексної / багатосеместрової дисципліни.
Мова викладання
Українська

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни

Кафедра української мови та прикладної лінгвістики
Навчально-науковий інститут філології