Мовна підготовка: редагування

Освітня програма: Реклама та зв’язки з громадськістю

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут журналістики

Назва дисципліни
Мовна підготовка: редагування
Код дисципліни
061 «Журналістика»
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2021/2022
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
1.1 Знати основні поняття й терміни курсу 1.2 Знати аспекти й межі втручання редактора в текст 1.3 Знати різновиди структур тексту 1.4 Знати й розуміти співвідношення понять девіація, анорматив, помилка 1.5 Комплексні знання з теорії редагування, теорії твору, типології помилок і практичної стилістики 2.1 Уміти здійснювати редакторський аналіз медіатекстів 2.2 Уміти використовувати основні методики аналізу журналістського матеріалу 2.3 Уміти покращувати цілісність і зв’язність медіатексту 2.4 Уміти виявляти помилкогенні зони 2.5 Практичне застосування набутих знань під час виконання комплексних завдань 3.1 Обговорення рекомендацій відомих редакторів, мовознавців, майстрів слова стосовно культури українського мовлення 3.2 Обговорення шляхів і методів редакторського втручання в конкретний журналістський текст 4.1 Самостійне опрацювання матеріалу й презентування його на практичних заняттях 4.2 Відповідальність і самостійність під час виконання підсумкових завдань
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати основні норми сучасної української літературної мови. 2. Уміти будувати зв’язний текст, зокрема журналістський. 3. Мати словниковий запас української літературної мови, достатній для професійної та побутової комунікації.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – поглибити знання студентів про норми сучасної української літературної мови; виробити вміння й навички редагування медійного тексту з опертям на апробовані практикою техніки й методики; навчити студентів виявляти помилкогенні зони в текстах ЗМК; збагатити майбутніх фахівців відомостями про мовні особливості текстів різних функціональних стилів. Навчальна дисципліна «Мовна підготовка: редагування» належить до переліку обов’язкових дисциплін ЗВО, її викладають у 5 семестрі 3 курсу бакалаврату; вчить студентів редагувати медіатексти із застосуванням основних технік і методик редагування та з урахуванням комунікативних настанов, мети й завдань редагованого тексту, його функціонально-стильової та жанрової належности, правописних особливостей, цільової авдиторії, ідіостилю автора тощо. Предметом вивчення курсу є механізми, техніки й методики редагування, що спрямовані на виявлення та усунення помилок, на загальне поліпшення тексту відповідно до норм сучасної української літературної мови і усталених законів та правил побудови журналістського текстів. У процесі навчання студенти знайомляться з основними різновидами, техніками й методиками редагування, з типами мовних та комунікативних помилок, способами діагностування і виправлення їх у тексті залежно від його структурних і комунікативних характеристик, з функціонально-стильовими й правописними особливостями текстів ЗМК.
Рекомендована та необхідна література
1. Бацевич Ф.С. Основи комунікативної девіатології. Львів : ЛНУ імені Івана Франка,, 2000. 237 с. 2. Волкотруб Г.Й. Практична стилістика сучасної української мови. Використання морфологічних засобів мови. Київ : ЛДЛ, 1998. 176 с. 3. Данильчук Д. Український правопис: роздоріжжя і дороговкази. Київ : Либідь, 2013. 224 с. 4. Капелюшний А.О. Стилістика. Редагування журналістських текстів : практичні заняття : навч. посіб. Львів : ПАІС, 2003. 544 с. 5. Мариненко І. Мовна підготовка з редагування : навчальний посібник-практикум. Київ, 2022. 121 с. Режим доступу: http://labs.journ.knu.ua/mova/wp-content/uploads/2022/10/Zbirnyk-vprav-movna-pidhotovnka-z-redahuvannia.pdf 6. Михайленко В.М. Теорія твору й тексту : навч. посібник. Київ : Паливода А.В., 2013. 256 с. 7. Пономарів О. Українське слово для всіх і для кожного. 2-ге вид. Київ : Либідь, 2017. 360 с. 8. Різун В.В. Літературне редагування : підручник. Київ : Либідь, 1996. 240 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, практичне заняття, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Програма курсу розрахована на один семестр і поділена на 2 змістові модулі. Кожен змістовий модуль включає в себе лекції, практичні заняття та самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу. До змістового модуля 1 (ЗМ1) входять теми 1–3 (практичні 1–11), до змістового модуля 2 (ЗМ2) – теми 4–7 (практичні 12–19). Оцінювання успішності знань студентів здійснюється у двох формах: семестрове оцінювання (практичні заняття, самостійна робота, модульні роботи) і підсумкове оцінювання (залік).
Мова викладання
українська