Релігійно-церковне життя України (кін. ХХ – початок ХХІ ст.)
Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
            Назва дисципліни
        
        
            Релігійно-церковне життя України (кін. ХХ – початок ХХІ ст.)
        
    
            Код дисципліни
        
        
            ВК 3.10 
        
    
            Тип модуля 
        
        
            Вибіркова дисципліна для ОП
        
    
            Цикл вищої освіти
        
        
            Перший
        
    
            Рік навчання
        
        
            2024/2025
        
    
            Семестр / Триместр
        
        
            8 Семестр
        
    
            Кількість кредитів ЕСТS
        
        
            4
        
    
            Результати навчання
        
        
            Знати історію релігійно-церковного життя України в окреслений період та причинно-наслідкові зв’язки з попередніми етапами історичного розвитку, насамперед, з історії СРСР, релігійне різноманіття України; формування «релігійної карти» наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст., найважливіші події та імена, пов'язані з релігійно-церковним середовищем. Вміти формулювати власну точку зору на роль релігійного фактора в суспільно-політичних та культурних процесах в Україні, визначати роль релігійного фактора в житті України у порівнянні з іншими країнами; міжнародних вплив на перебіг релігійно-церковних процесів в Україні. Знати специфіку внутрішньоконфесійного життя різних релігійних громад, позарелігійні форми діяльності. Орієнтуватися в релігійному різноманітті сучасного світу. Вміти використовувати сучасні технології у вивченні історії релігійно-церковного життя в Україні наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст.
        
    
            Форма навчання
        
        
            Очна форма
        
    
            Попередні умови та додаткові вимоги
        
        
            Знати специфіку розвитку суспільно-політичного життя України в окреслений період; розуміти роль релігії в житті сучасного суспільства.
Вміти усвідомлювати складність та делікатність у дослідженні релігійноцерковного життя.
        
    
            Зміст навчальної дисципліни
        
        
            Вивчення курсу передбачає ознайомлення студентів з історією релігійно-церковного життя в Україні наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст., з історичними екскурсами, присвяченими різним конфесіям та релігійним поглядам. Релігійно-церковна сфера - важлива складова розвитку суспільства, від індивідуального до державного й міжнародного рівня. Окреслений період позначився карколомними змінами в релігійно-церковній сфері України. Відродилися раніше заборонені церкви та
конфесії, постали нові для України релігійні об’єднання та напрямки. Серйозних змін зазнала державна політика в релігійно-церковній сфері. 
Мета дисципліни – систематизувати та поглибити знання студенів з історії релігії в контексті суспільно-політичних та національно-культурних процесів в Україні впродовж кінця 1980-х рр. – початку ХХІ ст., визначити тенденції розвитку релігійно-церковної сфери України, орієнтуватися в особливостях державної релігійно-церковної політики, ролі релігійного чинника в суспільно-політичних та культурних процесах розвитку України.
        
    
            Рекомендована та необхідна література
        
        
            Балюк В. Релігійний чинник у гібридній війні Росії проти України //Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Міжнародні відносини. К.,  2020. Вип. 1(51). С. 5-11. 
Гринько В. Велике Біле Братство як неорелігійний феномен. К., 1998. 
Єленський В. 10 головних подій релігійного життя 2010-х років / Радіо «Свобода» https://www.radiosvoboda.org/a/pcu-pravoslavna-tserkva-ukrayinyrelihiya-avtokefaliya/30984506.html  
Єленський В. Велике повернення: релігія у глобальній політиці і міжнародних відносинах кінця ХХ – початку ХХІ ст. Львів: Видавництво УКУ, 2013. 496 с. 
Здіорук С.І. Суспільно-релігійні відносини: виклики Україні ХХІ століття. – К.: Знання України, 2005. 
Нові релігійні течії: український контекст (огляд, документи, переклади) / Н.Дудар, Л.Филипович. – К.: Наукова думка, 2000. 
Саган О. Православна Церква України: конституювання та перспективи розвитку. ТOV" Sofii︠a︡-A" Limited, 2019.  
        
    
            Заплановані освітні заходи та методи викладання
        
        
            Завдання (навчальні цілі): здатність застосовувати набуті знання з історії релігійно-церковного життя України у повсякденній діяльності для орієнтації в
національно-культурних та загальноєвропейських процесах, оцінки суспільнополітичних та культурних явищ і подій; здійснювати історичний аналіз впливу
релігійно-церковної сфери на суспільний, політичний й культурний розвиток України; надавати кваліфіковані консультації з питань історії релігійноцерковного життя України в окреслений період та в ширших хронологічних рамках.
        
    
            Методи та критерії оцінювання
        
        
            Семестрове оцінювання: Робота на семінарських заняттях. Самостійна робота (тест). Самостійна робота (презентація). Підсумкова контрольна робота (тест). Підсумкове оцінювання: форма оцінювання - іспит; максимальна кількість балів які можуть бути отримані студентом - 40 балів; результати навчання, які будуть оцінюватись – знання основних дат та подій, що мали суттєвий вплив на перебіг релігійно-церковного життя в Україні в окреслений період та за межами визначеної хронології; роль та місце релігійних лідерів різних конфесій в житті українського суспільства; причини та передумови й перебіг міжконфесійних конфліктів по різних лініях протистоянь; роль держави в релігійно-церковній сфері; релігійний чинник в революційних подіях в Україні; релігійний фактор «гібридної війни»; міжнародні впливи на перебіг релігійно-церковного життя в Україні; релігійний чинник в житті українців різних соціальних категорій.
        
    
            Мова викладання
        
        
            українська
        
    Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни