Розвиток фізичних теорій
Освітня програма: Електроніка та інформаційні технології в медицині
Структурний підрозділ: Факультет радіофізики, електроніки та комп’ютерних систем
Назва дисципліни
Розвиток фізичних теорій
Код дисципліни
ОК 31
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Студент має знати основні етапи розвитку науки в часи античності та в середньовіччі; основні етапи формування теорії теплових явищ; основні етапи формування теорії електрики й магнетизму; основні вияви кризи класичної фізики та передумови виникнення квантової фізики; основні етапи формування квантової фізики; основні проблеми фізики наших днів.
Студент має вміти аналізувати причини розвитку фізичних уявлень; пояснювати взаємозв’язок розвитку різних фізичних теорій; Застосовувати отриманні знання для формування і розв’язання нових наукових задач; Назвати імена й час життя видатних учених, які зробили визначний внесок у розвиток фізичних теорій.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Навчальна дисципліна «Розвиток фізичних теорій» базується на циклі дисциплін професійної та практичної підготовки, зокрема, на курсах циклу загальної фізики та філософії.
Зміст навчальної дисципліни
У програмі дисципліни розглядаються етапи формування фізики як науки від давнини й до наших днів. Це досягається шляхом розгляду становлення чотирьох фізичних теорій (механіка, теплові явища, електрика і магнетизм, квантова фізика). Особливу увагу приділено розгляду передумов для кожного нового етапу розвитку фізичних теорій, шляхів розвитку наукової думки, способу отримання результатів.
Рекомендована та необхідна література
1. М.В.Стріха. Розвиток фізичних теорій. http://physel.univ.kiev.ua/resources/PhysTheories.pdf
2. М.В.Стріха. До питання про історію фізики // Світогляд. – 2022. - №1. – С.39-55.
3. Вайнберг С. Пояснюючи світ. Історія сучасної науки. – Х.: Клуб сімейного дозвілля, 2019. – 352 с.
4. Храмов Ю.А. Історія фізики. – Київ: «Фенікс», 2006. –176 с. (рос.)
5. Ільченко В.І., Проказа О.Т., Стріха М.В. Фізичні теорії: люди, ідеї, події. – Луганськ: Елтон-2, 2012. – 382 с.
6. Овчаренко Ю.С. Історія кріофізики в Україні. Х: 2019. – 134 с.
7. Павленко Ю.В., Руда С.П., Хорошева С.А. Храмов Ю.О. Природознавство в Україні до початку ХХ ст. в історичному, культурному та освітньому
контекстах / К.: Академперіодика, 2001. – 422 с.
8. Ukrainian Journal of Physics. Golden contribution of Ukrainian physicists to modern science. Special issue dedicated to the 90th anniversary of the National
Academy of Sciences of Ukraine. – 2008. – Vol.53. – 210 p.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, консультації, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: контроль здійснюється за таким принципом. Навчальний семестр має два змістові модулІ Після завершення відповідних тем проводяться дві письмові модульні контрольні роботи. Обов’язковим для допуску до заліку є написання 1-ї та 2-ї модульних контрольних робіт з кількістю балів не менше 15 балів.
Підсумкове оцінювання - у формі заліку. форма заліку – письмово-усна..Всього за залік можна отримати від 0 до 40 балів. Умовою досягнення позитивної оцінки за дисципліну є отримання не менш ніж 60 балів, при цьому оцінка за залік не може бути меншою 24 балів.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни