Історія становлення та розвитку буддизму

Освітня програма: Сходознавство

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історія становлення та розвитку буддизму
Код дисципліни
ВК 1.5
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
1. Знати: основні джерела та проблеми історії буддизму, шляхи та напрямки розв’язання; основні факти та етапи становлення та розвитку буддизму від становлення до сьогодення; відмінності між основними течіями буддизму, історію їхнього виникнення та історичну еволюцію. 2. Вміти: використовувати набуті знання в самостійних наукових дослідженнях, викладацькій роботі, підготовці аналітичних матеріалів; самостійно поглиблювати свої знання у рамках дисципліни шляхом пошуку й опрацювання нової інформації з використанням сучасних засобів технічної інформації та різними мовами; науково оцінювати роль суб’єктивних та об’єктивних чинників в історичному процесі поширення буддизму та толерантно ставитися до різноманіття ідей в буддизмі; виокремлювати вплив буддизму на хід історичних процесів та виділяти наслідки їхньої діяльності для сучасного світу 3. Робити самостійні висновки щодо історії та перспектив розвитку буддизму та буддійських організацій в цивілізаційному розвитку
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Попередні вимоги до опанування або вибору навчальної дисципліни: 1. Знати найважливіші факти, події та процеси історичного минулого індійського субконтиненту та цивілізаційного простору де поширювався буддизм. 2. Вміти виділяти й аналізувати особливості політичного та соціально-економічного розвитку країн та народів Індії, Тибету, Південної та Південно-Східної Азії. 3. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Анотація навчальної дисципліни: В курсі аналізуються джерела та історіографія з проблеми історичності Будди, досліджуються суспільно-політичні та ідеологічні витоки віровчення буддизму, його основоположні ідеї та їхнє соціально-політичне значення. На основі буддійської традиції та джерел простежується формування буддійського канону, причини та сутність ідеологічних суперечок у буддизмі. Вивчається історія окремих буддійських напрямків та соціальні причини їхньої появи. Критично осмислюється поширення буддизму за межами Індії та його еволюція під впливом місцевих соціально-політичних традицій.
Рекомендована та необхідна література
1. Пагсам-джонсан: История и хронология Тибета/Пер. с тибет. Новосибирск, 1991.— 264 с. 2. Дюмулен Генрих История дзэн-буддизма. / Пер. с англ. Ю.В. Бондарева. Москва, 2003. — 317 с. 3. Семотюк О. П. Буддизм: история и современность. Ростов н/Д, Харьков, 2005. — 320 с. 4. Хамфриз К. Дзэн-буддизм / Кристмас Хамфриз. Пер. с англ. А.Гарькавого. Москва, 2002. – 320с. 5. Будон Ринчендуб. История буддизма (Индия и Тибет). Перевод с тибетского Е.Е. Обермиллера, перевод с английского A.M. Донца. СПб. 1999. — 336 с. 6. Эдвард Томас. Будда: История и легенды. Москва; 2003. 7. Westerhoff Jan. The Golden Age of Indian Buddhist Philosophy. Oxford University Press, 2018. — 352 p. 8. Eliot Charles. Japanese Buddhism. Routledge, 2018. – 486p. 9. Yü Chün-fang. Chinese Buddhism: A Thematic History. University of Hawaii Press, 2020. — 304 p. 10. Торчинов Е.А. Введение в буддологию: курс лекций. Спб., 2005. – 432с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінарське заняття, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Методи оцінювання: усне опитування, індивідуальне завдання, самостійна письмова робота, підсумкова контрольна робота (залік). Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (бали за роботу на семінарах, бали за самостійну роботу) і підсумкове оцінювання (залік). Загальна сума балів – 100 балів (із них, семестрове оцінювання – максимум 60 балів; підсумкове оцінювання (залік) – максимум 40 балів). Підсумкове оцінювання: - форма проведення заліку – письмова, - види завдань – завдання комплексні із застосуванням тестових технологій. Оцінюються такі результати навчання студента: вміння визначати передумови, хід та наслідки історичних процесів, що призвели до поширення буддизму, аналіз проведення державницької політики урядів держав Центральної, Східної та Південної Азії по відношенню до буддійського вчення, вміння відслідковувати та пояснювати причини появи та розвитку відмінностей у буддійському рухові.. .
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни