Історія становлення та розвитку ісламу

Освітня програма: Сходознавство

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історія становлення та розвитку ісламу
Код дисципліни
ВК 1.2
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
1. Знати: методи та методологію вивчення ісламу, його шкіл та течій; основні факти та етапи становлення та розвитку ісламу від становлення до сьогодення; основоположні ідеї та релігійних діячів ісламу, розвиток релігійного пошуку ісламу; відмінності між основними течіями ісламу, історію їхнього виникнення та історичну еволюцію. 2. Вміти: використовувати набуті знання в самостійних наукових дослідженнях, викладацькій роботі, підготовці аналітичних матеріалів; самостійно поглиблювати свої знання у рамках дисципліни шляхом пошуку й опрацювання нової інформації з використанням сучасних засобів технічної інформації; науково оцінювати роль суб’єктивних та об’єктивних чинників в історичному процесі, подіях і явищах в яких присутній мусульманський чинник; виокремлювати вплив ісламу та мусульман на хід історичних процесів та виділяти наслідки їхньої діяльності для сучасного світу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Попередні вимоги до опанування або вибору навчальної дисципліни: 1. Знати найважливіші факти, події та процеси історичного минулого Аравійського півострову, Арабського халіфату, Османської імперії, знати біографію пророка Мухаммеда, основні етапи розвитку країн середньовічного та Нового Сходу. 2. Вміти виділяти й аналізувати особливості політичного та соціально-економічного розвитку країн арабо-мусульманського світу. 3. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Анотація навчальної дисципліни: Курс присвячений вивченню основних етапів та хронології становлення ісламу, арабської державності та мусульманської громади-умми. Через призму суспільно-політичних подій розкриватиметься поява політико-релігійних течій в ісламі: сунізму, шиїзму та хариджизму, їхніх особливостей та історичної долі. Студент познайомиться з основними термінами та поняттями ісламу. Розглядатиметься ідеологія ісламу та система ісламського права. В курсі простежуватиметься становлення основ та поширення правових шкіл в ісламі. Студенти познайомляться з формуванням містичної течії в ісламі та рухами ісламських радикалів – «гулат».
Рекомендована та необхідна література
1. Коран. Переклад смислів українською мовою/ Переклад з арабської М.Якубовича. – Київ: ДУМУ «УММА», 2017. – 608с. 2. Брильов Д. В. Іслам: історія, віровчення та культова практика : підручник / Денис Валентинович Брильов. – Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. – 140с. 3. Балог Г. Історія і культура ісламу: (курс лекцій) / Балог Габор; під ред. Алваша Ф.Ю. – Київ: Фенікс, 2012. – 448 с. 4. Латигіна Н.А. Іслам: шлях крізь століття : монографія /Н.А. Латигіна. – Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2016. – 360 с. 5. Лубська М. В. Мусульманське право: Сутність, джерела, структура. – Київ: Академвидав, 2009. – 256 с. 6. Мавед С.О. Іджтіхад у системі джерел мусульманського права/С.О. Мавед // Актульні проблеми держави і права. – 2015. – № 68. – С.190-196. 7. McHugo John. A Concise History of Sunnis and Shi`is. Georgetown University Press, 2017. — 346 p. 8. Formichi Chiara. Islam and Asia: A History. Cambridge University Press, 2020. — 348 p.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Методи викладання: лекція, семінарське заняття, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Методи: оцінювання: усне опитування, контрольна робота з тем, індивідуальне завдання, підсумкова контрольна робота, підсумкове оцінювання: іспит. Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальна сума балів – 100 балів (із них, семестрове оцінювання максимум 60 балів; підсумкове оцінювання (іспит) – максимум 40 балів). Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані за модульні контрольні роботи; бали, отримані за роботу на семінарських заняттях, бали за самостійну роботу, а також бали, які отримані за іспитову письмову роботу). Упродовж семестру оцінюється робота студента під час кожного семінару (доповідь, доповнення, участь у дискусії).
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни