Історія колоніалізму

Освітня програма: Сходознавство

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історія колоніалізму
Код дисципліни
ОК 12
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати понятійно-термінологічний апарат історії колоніалізму; періодизацію історії колоніалізму; основні етапи, форми і методи європейської колоніальної експансії в Азії та Африці та причини і процес деколонізації в цьому регіоні; основні етапи, форми і методи європейської колоніальної експансії в Латинській Америці та причини і процес деколонізації в цьому регіоні. Вміти характеризувати і оцінювати основні етапи, форми і методи європейської колоніальної експансії в Азії та Африці та причини і процес деколонізації в цих регіонах на основі аналізу історичних джерел і наукової літератури; характеризувати і оцінювати основні етапи, форми і методи європейської колоніальної експансії в Латинській Америці та причини і процес деколонізації в цьому регіоні на основі аналізу історичних джерел і наукової літератури; чітко, логічно, структуровано і аргументовано викладати свою думку щодо особливостей порт., іспанс., британ., франц. колоніалізму.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Попередні вимоги до опанування навчальної дисципліни: Знати основні процеси і події з історії країн Західної Європи, Азії та Африки, Латинської Америки у XV–ХХ ст. Вміти самостійно визначати особливості португальського, іспанського, британського, французького колоніалізму. Володіти навичками критики джерел, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Ранньомодерний період розвитку Західної цивілізації супроводжувався Великими географічними відкриттями, які поклали початок активній колонізації та освоєнню ресурсів величезних територій Азії, Африки та Латинської Америки. Впродовж XVIIІ–XIX ст. західні держави здійснили технологічний прорив, і у той же час, решта частина світу значно уповільнила темпи розвитку. Отож, пропонований курс лекцій «Історія колоніалізму» не тільки знайомить студентів із основними рисами іспанської, португальської, британської та французької моделі колоніального управління залежними територіями, але й шукає відповіді на питання, чи існує пряма залежність між колоніальною експансією та уповільненням темпів розвитку вказаних регіонів. Окрема увага приділена також «колоніальному спадку» західних держав та їхнім сучасним імміграційним проблемам й реалізації політики мультикультуралізму.
Рекомендована та необхідна література
1. Альперович М. С., Слёзкин Л. Ю. История Латинской Америки. С древнейших времен до начала XX века. – 2-е изд. – М., 1991. 2. Головченко В. І., Рубель В. А. Нова історія Азії та Африки: колоніальний Схід. – К., 2010. 3. История Востока: В 6 т. – Т. 3. Восток на рубеже средневековья и нового времени. XVI–XVIII вв. – М., 2000. 4. История Востока: В 6 т. – Т. 4. – Кн.– 1-2. Восток в новое время (конец XVIII–начало ХХ вв.). – М., 2004-2005. 5. История Востока: В 6 т. – Т. 5. Восток в новейшее время: 1914–1945 гг. – М., 2006. 6. История Латинской Америки. Доколумбова эпоха – 70-е годы XIX века. – М.: Наука, 1991. 7. Козицький А. Новітня історія країн Азії та Африки, 1918–1999. Курс лекцій. – Львів, 2000. 8. Строганов А. И. Латинская Америка в ХХ веке: пособие для вузов. – М.: Дрофа, 2002.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Методи викладання: лекція, семінарське заняття, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Методи оцінювання: контрольна робота, усне опитування, есе, іспит. Критеріями оцінювання відповіді студента під час семінару є: глибока обізнаність в проблемі, аналітичність у судженнях, аргументація положень, самостійні висновки; поверхове розуміння проблеми, неспроможність дати відповіді на уточнюючі питання; несамостійні судження, відсутність аргументації, поверхове знання джерельного матеріалу та/або слабка орієнтація на історичній мапі; академічне есе студент подає викладачеві на останньому семінарі кожного змістовного модулю. Критеріями оцінки самостійної роботи (есе) студента є: робота самостійна, добре структурована, основна теза чітко викладена на початку роботи і аргументовано доведена з використання історичних фактів, прикладів, статистики тощо; робота закінчується висновками; вона добре відредагована, акуратно оформлена, не має помилок; її обсяг відповідає вимогам; робота самостійна, добре структурована.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни