Психологія вищої школи
Освітня програма: Сходознавство
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Психологія вищої школи
Код дисципліни
ОК 3
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати методологічні засади та головні теоретичні положення психології вищої школи як науки. Знати психологічні особливості студентського віку. Знати психологічні особливості особистості педагога вищої школи та викладацької діяльності у ЗВО. Знати закономірності утворення та розвитку студентської групи. Знати освітні технології, типи організації навчання. Знати предметну область педагогічної діяльності. Вміти розпізнавати, запобігати та конструктивно розв’язувати конфліктні ситуації у педагогічній взаємодії. Вміти характеризувати окремі психологічні теорії, які стосуються проблем психології вищої школи. Вміти аналізувати й оцінювати психологічні явища, які породжуються умовами навчально-виховного процесу у ЗВО. Вміти творчо використовувати у майбутній викладацькій діяльності знання щодо психологічних закономірностей навчання та виховання студентів, педагогічної взаємодії викладача та студентів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. знати: методологічні засади та головні теоретичні положення психології вищої школи як науки; психологічні особливості студентського віку; психологічні особливості особистості педагога вищої школи та викладацької діяльності у ЗВО. 2. вміти: характеризувати окремі психологічні теорії, які стосуються проблем психології вищої школи; аналізувати й оцінювати психологічні явища, які породжуються умовами навчально-виховного процесу у ЗВО; творчо використовувати у майбутній викладацькій діяльності знання щодо психологічних закономірностей навчання та виховання студентів, педагогічної взаємодії викладача та студентів; розпізнавати, запобігати та конструктивно розв’язувати конфліктні ситуації у педагогічній взаємодії; орієнтуватися у закономірностях розвитку студентської групи; долати бар’єри у педагогічному спілкуванні. 3. володіти: застосовувати до кожної із груп суб’єктів навчальної діяльності відповідні положення теорій, що направлені на продуктивізіцію взаємодії.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна забезпечує загальну теоретичну підготовку магістрантів у галузі психології вищої школи, яка слугуватиме основою для їх подальшої викладацької діяльності. Програма вміщує теоретичні проблеми розвитку, навчання та виховання студентів, питання особистості та науково-педагогічної діяльності викладача, а також передбачає практичне оволодіння магістрантами вміннями та навичками навчально-виховної роботи у ЗВО. Особлива увага приділяється формуванню професійного самовизначенню і набуття студентами професійно-педагогічної ідентичності.
1. ВСТУП ДО ПСИХОЛОГІЇ ВИЩОЇ ШКОЛИ. ПСИХОЛОГІЯ СТУДЕНТА
Тема 1. Психологія вищої школи як галузь психологічної науки: історія, предмет, завдання, методи.
Тема 2. Тенденції розвитку вищої освіти в Україні та світі. Сучасні освітні парадигми.
Тема 3. Психологічна характеристика студентського віку. Типологія студентів.
Тема 4. Освітньо-професійна соціалізація студентів. Професійне становлення особистості студента.
Тема 5. Психологічний аналіз навчальної діяльності студента. Самоосвітня діяльність.
Тема 6. Академічна група студентів як об’єкт освітньо-професійної соціалізації.
2. ПСИХОЛОГІЯ ВИКЛАДАЧА ТА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Тема 7. Педагогічна діяльність. Психологічні основи педагогічного спілкування.
Тема 8. Особистість педагога як предмет психологічного аналізу. Педагогічна майстерність викладача.
Тема 9. Компетентнісний підхід у навчанні і вихованні як основних видах діяльності викладача.
Тема 10. Психологічні моделі навчання. Використання сучасних методів навчання у ЗВО.
Тема 11. Психологія педагогічної взаємодії викладача і студентів. Аналіз та профілактика конфліктів.
Рекомендована та необхідна література
1. Власова О. І. Педагогічна психологія: Навчальний посібник. – Київ, 2005. – 400 с. 2. Дьяченко М. И., Кандыбович Л. А., Кандыбович С. Л. Психология высшей школы: Учебное пособие. – Минск, 2006. 416 с. 3. Ортинській В. Л. Педагогіка вищої школи. Навчальний посібник. – Київ: ЦНЛ 2019. – 472 с. 4. Подоляк Л. Г., Юрченко В. І. Психологія вищої школи: Навчальний посібник для магістрантів і аспірантів. – Київ, 2006. – 320 с. 5. Подоляк Л. Г., Юрченко В. І. Психологія вищої школи: Практикум: Навчальний посібник. – Київ, 2008. – 336 с. 6. Рябчич Я., Невідома Я. Психологія вищої школи: Методологічні рекомендації до вивчення навчальної дисципліни. Навчально-методична розробка. – Київ: «ЦП «КОМПРИНТ», 2020. – 35 с. 7. Стражнікова І. Педагогіка вищої школи: навчально-методичний посібник. – Івано-Франківськ: НАІР, 2018. – 120 с. 8. Траверсе Т. М. Психологія викладацької роботи: Підручник. – Київ, 2009. – 269 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, самостійна робота, підготовка доповідей, презентацій, аналітичних матеріалів, обговорення педагогічних ситуацій
Методи та критерії оцінювання
Тест, опитування виконання практичних завдань, презентація, дискурс, МКР, оцінювання виступів, презентацій, залік
Оцінювання під час навчального періоду:
1. Усні відповіді (модуль 1): РН1.1; РН1.2;РН 1.3; РН1.4; РН 2.1; РН 2.2; РН 3.1; РН 4.1; РН4.2. – 10/6 балів*;
2. Усні відповіді (модуль 2): РН1.1; РН1.2;РН 1.3; РН1.5; РН1.6; РН 2.1; РН 2.2; РН 3.1; РН4.1 – 10/6 балів;
3. Модульна контрольна робота 1: РН1.1; РН1.2;РН 1.3; РН2.1, РН3.1; РН4.1 – 20/12балів;
4. Модульна контрольна робота 2: РН1.1; РН1.2;РН 1.3; РН1.5; РН2.1; РН2.2; РН3.1; РН4.1; – 20/12балів.
У курсі передбачено 2 змістові частини. Заняття проводяться у вигляді лекцій, передбачена робота в міні-групах, аналіз кейсів. Підсумкове оцінювання проводиться у формі заліку. Залік проводиться у вигляді усного опитування за тематикою курсу. Рекомендований мінімум для допуску до заліку 40 балів.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни