Теорії нації та націоналізму
Освітня програма: Історія України
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Теорії нації та націоналізму
Код дисципліни
ОК 18
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати основні правила, техніки і прийоми дослідження, типологію націоналізмів. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності)
Знати основні напрями біографічних студій, пропонованих суміжними науками та дисциплінами щодо розвитку політичних та історичних ідеологій, концептів «нація» і «націоналізм». Здатність розробляти та управляти проектами
Вміти орієнтуватися в науковій термінології, теорії і методиці сучасної науки щодо концептів «нація» і «націоналізм», націології, політичних ідеологій тощо.
Вміти орієнтуватися: в особливостях функціонування прийомів і технік наукових дискусій, наукових полемік і наукових дебатів на теми концептів «нація» і «націоналізм». Здатність діяти соціально відповідально та свідомо
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати основні правила, техніки і прийоми аналізу документів та першоджерел.
2. Вміти чітко й логічно вести наукову дискусію, диспут, висловлювати та аргументувати власну думку, ефективно переконувати, доречно ставити запитання й грамотно відповідати на них.
3. Володіти елементарними навичками вести ділову розмову, композиційно правильно оформляти свою промову, або наукову лекцію, сприймати й аналізувати виступи інших, виробляти власний стиль публічного дискутанта.
Зміст навчальної дисципліни
предметною сферою вивчення навчальної дисципліни є теоретичні розробки вітчизняних і зарубіжних вчених з проблем сутності, типології націй та націоналізму; націогенезу, формування та еволюції націоналізму. Опанування спеціальної термінології та засвоєння змісту означень, що мають відношення до дисципліни: нація, націоналізм, теорія, наукова дискусія та інші. Знайомство з типами і типологією концептів «нація» і «націоналізм». Ознайомлення з теорією і практикою націології у світовій науковій традиції від найдавніших часів до сьогодення. Аналіз особливостей розвитку концептів «нація» і «націоналізм» в українській та світовій історичній традиції від найдавніших часів до сьогодення. Практика складання індивідуальних та колективних портретів, представників світових, європейських і українських наукових шкіл і традицій у сфері націології та націоналізмів. Орієнтуватися в науковій проблематиці основних питань, що постають перед дослідниками націоналізму (інтелектуальні джерела, проблема етнічності, нація як концепт та цінність, типологія націоналізму та його перспективи). З’ясування ролі і значення видатних представників процесів націотворення як в України, так і за кордоном. Оволодіння прийомами та техніками публічного мовлення і практичної риторики у науковому середовищі, здатність вести наукові дискусії щодо проблем і моделей суспільного розвитку, інституціонального розвитку політичних ідеологій.
Рекомендована та необхідна література
1. Капелюшний В.П. Здобута і втрачена незалежність. Історіографічний нарис української державності доби національно-визвольних змагань. – Київ, 2003. – 607 с.
2. Капелюшний В.П., Коваль О.Ф. Незламна і нескорена: національна еліта в Українській революції 1917–1921 років. Історіографічний нарис. Монографія. К.: «Інтерсервіс», 2018. 480 с.
3. Картунов О. Західні теорії етнічності, нації та націоналізму: Навчальний посібник. – К.: Університет економіки та права «Крок», 2007.
4. Касьянов Г.В. Теорії нації та націоналізму: Монографія. – К.: Либідь, 1999.
5. Націоналізм: Антологія / упор. О. Проценко, В. Лісовий. – К.: Смолоскип, 2000.
6. Націоналізм: Теорії нації та націоналізму від Йогана Фіхте до Ернеста Гелнера: антологія / Наукове товариство ім. Вячеслава Липинського; пер. Ю. Бадзьо [та ін.]; упоряд. О. Проценко, В. Лісовий. – 2-е вид., перероб. і доп. – К.: Смолоскип, 2006.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
лекція, самостійна робота, семінар, усне опитування, тест, залік
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання:
1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (есе): РН 1.1, РН. 1.2, РН 1.3 – 20 балів / 12 балів*.
2. Усне опитування з тем ЗМ1 (усне опитування): РН 1.3 – 10 балів / 6 балів.
3. Контрольна робота з тем ЗМ2 (есе): РН 2.1, РН 2.2 – 20 балів / 12 балів.
4. Індивідуальне завдання (презентація): РН 1.2, 2.1, 2.3 – 20 балів / 12 балів.
5. Підсумкова контрольна робота (залік): 30 балів / 18 балів.
* максимальний бал / пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю.
Підсумкове оцінювання: залік.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни