КОНЦЕПЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВНОСТІ В ІСТОРИЧНІЙ НАУЦІ

Освітня програма: Історія України

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
КОНЦЕПЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЖАВНОСТІ В ІСТОРИЧНІЙ НАУЦІ
Код дисципліни
ОК 17
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати теоретико-методологічні засади історіографічних концепцій української державності. Знати сутність концепцій української державності різних напрямів і наукових шкіл вітчизняної та зарубіжної історичної науки. Знати особливості історіографічних концепцій української державності окремих учених-концептуалістів і правильно їх інтерпретувати. Уміти: класифікувати й порівнювати критерії історичних оцінок і методологічних підходів вітчизняних і зарубіжних істориків, які створювали концепції української державності. Уміти здійснювати логіко-методологічну процедуру встановлення істинності наукових концепцій на основі принципів верифікації чи фальсифікації. Уміти виявляти й опрацьовувати історичні джерела (перевіряти за фактами, уточнювати за змістом) щодо концепцій української державності. Здатність: відтворювати й обговорювати концепції української державності на наукових форумах і суспільно-політичних диспутах, вступати в комунікацію, аргументовано переконувати опонентів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
2.1. Знати: сучасні методи історичного пізнання; відповідний термінологічно-понятійний апарат («історіографічна концепція», «наукова школа в історіографії»); характер і особливості українського історичного процесу, найважливіші факти та події в історії розвитку української державності. 2.2. Вміти самостійно: поглиблювати свої знання шляхом пошуку й опрацювання нової інформації з використанням сучасних технічних засобів; науково оцінювати роль суб’єктивних та об’єктивних чинників в історичному процесі, подіях і явищах; аналізувати історичні джерела, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
Зміст навчальної дисципліни
Історіографічні концепції української державності відображають стан історичної науки з усіма властивими їй ознаками і суперечностями і слугують інструментом створення новітнього гранд-наративу історії України. У нинішніх умовах переосмислення попереднього історичного досвіду та інтерпретації його на ґрунті національної парадигми розглядаються сутність й особливості концепцій української державності, створених різними науковими школами на різних ідейних і теоретико-методологічних засадах і призначених інтегрувати певний масив знань з історії України, використовуючи його для пошуку та пояснення закономірностей українського історичного процесу. Вивчаються наукові праці учених, які досліджували та висвітлювали історію української державності, спираючись на різні концептуальні парадигми. З’ясовуються місце, роль і значення основних історіографічних концепцій української державності в історичній науці та суспільно-політичному житті України.
Рекомендована та необхідна література
1. Бравцев Д. А. Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст. в сучасній російській історіографії / Д. А. Бравцев. – Дисер. канд. іст. наук. – Херсон, 2005. – 214 с. 2. Гирич І. Б. Між наукою і політикою. Історіографічні студії про вчених-концептуалістів / І.Б. Гирич. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012. – 488 с. 3. Касьянов Г., Смолій В., Толочко О. Україна в російському історичному дискурсі: проблеми дослідження та інтерпретації / Г. Касьянов, В. Смолій, О. Толочко. – Київ: Інститут історії України НАНУ, 2013. – 148с. 4. Маслак В. І. Ранньомодерна українська державність в сучасних польській та російській історіографіях. – Дисер. на здоб. наук. ступ. докт. іст. наук. – Кременчук, 2015. 5. Масненко В. Історичні концепції М.С. Грушевського та В.К. Липинського. Методологічний та суспільно-політичний виміри української історичної думки 1920-х років. – К.-Черкаси: «Брама-ІСУЄП», 2000.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінарське заняття, самостійна робота, творче індивідуальне завдання, іспит
Методи та критерії оцінювання
семестрове оцінювання: 1. Робота на семінарських заняттях ЗМ.1: РН 1.2., 1.3., 2.1.-2.5., 3.1. – 18 балів/10 балів*. 2. Робота на семінарських заняттях ЗМ.2: РН 1.2., 1.3., 2.1.-2.5., 3.1. – 18 балів/10 балів*. 3. Творче індивідуальне завдання – реферат (ЗМ.1): РН 1.2., 1.3., 2.2-2.5, 4.1.– 6 балів/4 бали*. 4. Творче індивідуальне завдання – реферат (ЗМ.2): РН 1.2., 1.3., 2.2-2.5, 4.1. – 6 балів/4 бали*. 5. Контрольна робота з тем ЗМ.1 (тест): РН 1.1.-1.3. – 6 балів/4 бали*. 6. Контрольна робота з тем ЗМ.2 (тест): РН 1.1.-1.3. – 6 балів/4 бали*. * Максимальний бал / пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю підсумкове оцінювання - іспит
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни