Історична етногеографія
Освітня програма: Етнологія
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історична етногеографія
Код дисципліни
ВК 2.4
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати термінологічно-понятійний апарат навчальної дисципліни, особливості етно- та націогенезу найчисельніших та найвпливовіших
народів світу. Знати зміни державних кордонів і етнічних меж провідних народів світу. Знати основні види та історичні особливості міграцій населення світу. Знати хід та особливості етногеографічних процесів в Україні від найдавніших часів до сьогодення. Знати причини та масштаби депортацій населення в Україні,
особливості географії західної та східної української діаспори. Вміти класифікувати етнічні конфлікти сучасного світу. Вміти аналізувати та давати етнічну
характеристику міграційних процесів в Україні. Готувати та обґрунтувати рекомендації, які можуть бути використані для гармонізації етнонаціональних взаємин в Україні і світі.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати найважливіші історичні факти, які стосуються розміщення народів і племен на конкретній території в певні епохи, етнічного складу населення окремих
регіонів, політичних кордонів між країнами та їх рухливості.
Вміти визначати роль географічних факторів в історичному процесі через призму становлення і розвитку етнічних спільнот.
Володіти елементарними навичками встановлення причинно-наслідкових зв’язків та розміщувати величезний фактичний матеріал з етноісторії у просторі і часі.
Зміст навчальної дисципліни
Історична етногеографія конкретизує історичні уявлення, пов‘язуючи їх з певними територіями, вивчає розвиток етносів, державних утворень, зміни державних кордонів і етнічних меж, мережу поселень, торговельні шляхи на певних територіях у різні епохи історичного розвитку, межі етнічної території та її географічне розташування, міграційні процеси населення, депортації народів, чисельність етнічної спільноти, щільність заселеності етнічної території, форми розселення, типи поселень, територіальні системи поселень, форми урбанізації та рівень урбанізованості етносів.
Мета дисципліни – формування системного уявлення у студентів про конкретну географію минулого етнічних спільнот, географічну зумовленість і територіальні
особливості міграційних, мовних, релігійних процесів, зміни у географічному розміщенні та територіальній організації людства як сукупності представників різних етнічних спільнот від найдавніших часів до сучасності.
Рекомендована та необхідна література
Гетьман В.І. Україна у просторі-часі (походження українців). К.: Талком, 2022. 304 с.
Гетьман В.І. Про походження українців. К.: Талком, 2021. 198 с.
Джаман В., Круль В., Чернюх Г. Демографія. Чернівці, 2002. 162 с.
Дудченко Г. Історична географія: Навчально-методичний посібник. Ніжин, 2011. 43 с.
Етнічна історія давньої України: Навч. посібник. К., 2000. 276 с.
Крачило М.П. Географія населення. К., 1992. 180 с.
Крижицький С.Д., Зубар В.М., Русяєва А.С. Античні міста-держави Північного Причорномор‘я. К., 1998. 352 с.
Круль В.П. Історична географія Західної України: Конспект лекцій. Чернівці, 1999.46 с.
Шаповал Л.І. Етнографія України. Полтава: ПНПУ, 2021. 198 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання: ознайомлення студентів з предметом вивчення цієї історичної дисципліни, її інструментарієм, розкриття методики використання наукових надбань у роботі над джерелами та у вивченні фактів, формування у студентів цілісної системи знань про етнотериторіальну структуру населення світу та етнічну структуру окремих його частин – материків, країн, регіонів, міст тощо, групування етнічних спільнот за географічними ознаками, про регіональні відмінності в межах етнічної території, її районування на підставі нерівномірного розміщення населення та його локальних етнічних відмінностей, територіальні відмінності протікання міграційних процесів від найдавніших часів до сучасності. Навчальна дисципліна «Історична етногеографія» сприяє виробленню у студентів професійних навичок, необхідних для подальшої роботи в структурах, пов‘язаних з історичним та етнотуризмом, народознавством, міжнародними відносинами.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання:
1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.1, 1.5. — 10 балів/ 6 балів*.
2. Контрольна робота з тем ЗМ2 (тест): РН 1.4., 2.1.— 10 балів/ 6 балів.
3. Індивідуальне завдання 1: РН 1.2. - 10 балів/ 6 балів.
4. Індивідуальне завдання 2: РН 1.3. - 15 балів/ 9 балів.
5. Оцінювання роботи під час семінарських занять (ЗМ 1): РН 1.1., 1.5. - 15 балів/ 9 балів.
6. Оцінювання роботи під час семінарських занять (ЗМ 2): РН 1.4., 2.1. - 20 балів/ 12 балів.
7. Підсумкова контрольна робота Р.Н. 2.2., 4.1. - 20 балів / 12 балів
* максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю.
Підсумкове оцінювання: залік.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни