Прикладна етнологія

Освітня програма: Етнологія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Прикладна етнологія
Код дисципліни
ВК 2.1
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати предмет, завдання, категорії курсу «Прикладна етнологія»: Знати методологічні засади вивчення етнічних особливостей міжкультурної комунікації. Знати особливості процесу виникнення та еволюцію етнокультурних спільнот в різних частинах світу. Знати адекватні поведінкові стратегії для спілкування з представниками різних етнокультурних спільнот. Вміти оперувати категоріально-понятійним апаратом прикладної етнології. Вміти жавати об’єктивну оцінку етнічним явищам та процесам. Вміти пізнавати та пояснювати особливості поведінки, світогляду та традицій етнонаціональних спільнот. Вміти застосовувати наукові методи до розгляду етнокультурних явищ та процесів. Вміти провести порівняльний аналіз звичаєвої культури українців та представників інших етнонаціональних спільнот. Вміти показати вплив ментальних та релігійних особливостей на особливості розвитку етносів. Вміти простежити характерні риси міжкультурної комунікації.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати етнічні особливості життя етносів, що мають практично-прикладний характер. Вміти визначати етнокультурні особливості реалізації етносу в різних сферах життя суспільства. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Забезпечення комплексного засвоєння студентами знань про етнокультурні особливості життя етносів, що мають практично-прикладний характер. Вивчення етнічно специфічних проявів життя етносів на різних рівнях: політичному, соціальному, економічному, культурному, релігійному і т.д. Висвітлення процесу виникнення та еволюції людських спільнот в різних частинах світу разом з характерними рисами їхнього життя, побуту, системи харчування, господарської діяльності тощо. Аналіз особливостей міжкультурної комунікації з представниками різних етнонаціональних спільнот з урахуванням етнопсихологічних рис міжетнічного діалогу, своєрідності світогляду, жестів, гумору, поведінкових стратегій в різних ситуаціях. Мета дисципліни – дати студентам знання про процеси, явища, закономірності і особливості етнічної обумовленості політичних, соціальних та економічних процесів, етнонаціональні особливості міжкультурної комунікації, систему цінностей, менталітет різних етносів та характерні риси їхніх релігійних уявлень, що переважно стосуються вирішення конкретних практичних завдань життя етносів.
Рекомендована та необхідна література
Арієс Ф. Людина перед лицем смерті. - М., 1992. Богомолов О., Данилов С., Семиволос I., Яворська Г. Ісламська ідентичність в Україні. – Київ, 2005. Брубейкер Р. Переобрамлений націоналізм. – Львів, 2006. Євтух В. Б. Етнополітика в Україні: правничий та культурологічний аспекти. –Київ, 1997. Манакін В. Мова і міжкультурна комунікація: навчальний посібник / В. Манакін. - К.:ВЦ “Академія”, 2012. Махній М. Мова тіла як іноземна // Ноmо ethnikos: психологія і культура / М. Махній. - Чернігів: Видавець Лозовий В., 2012. - С. 199-286. Махній М. Соціокультурні детермінанти невербальної поведінки людини / М. Махній // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету університету імені Т.Г. Шевченка. Серія: психологічні науки. - 2011. - Випуск 94. - Т. 1.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формування цілісної системи знань про етнічні особливості міжкультурної комунікації в сучасному світі. У результаті вивчення курсу студенти повинні засвоїти елементи науково-дослідної роботи, вміти пізнавати та пояснювати етнокультурні особливості життя національних спільнот, набути навички роботи із науковою літературою, розуміти значення традицій, звичаїв та вірувань для процесу міжкультурної комунікації.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Реферат з тем. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Оцінювання роботи під час семінарських занять. * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. підсумкове оцінювання: форма оцінювання – екзамен; максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів; Оцінюються такі результати навчання студента: вміння аналізувати характерні риси міжкультурної комунікації; вміння показати особливості формування уявлень про норму та патологію в різних культурах; форма проведення екзамену – письмова, види завдань – завдання, які потребують розгорнутих відповідей; мінімальний пороговий рівень екзаменаційної оцінки, за якої іспит вважається складеним – 24 бали. Необхідна умова допуску до екзамену: студент не допускається до екзамену, якщо під час семестру набрав менше ніж 20 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до екзамену 36 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни