Україна у війнах імперій (ХІХ–ХХ ст.)

Освітня програма: Етнологія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Україна у війнах імперій (ХІХ–ХХ ст.)
Код дисципліни
ВК 3.2
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати подієву історію та історіографічні дискусії стосовно історії імперій та національних рухів Центрально-Східної Європи, становища українських земель в складі імперій Нового часу. Знати основні воєнні конфлікти за участі України у ХІХ — на початку ХХ ст. Вміти охарактеризувати головні типи національних формувань в складі Австрійської, Російської та Османської імперій. Вміти охарактеризувати головні форми мобілізації військових ресурсів імперіями в Україні. Підтримувати наукову дискусію щодо типологічних особливостей впливу воєнної політики імперій Нового часу на національні рухи українців та інших народів, що населяли Україну. Прийняти рішення щодо вибору теми власного дослідження з історії участі України у війнах імперій ХІХ-ХХ ст.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основні особливості та характерні риси формування воєнної політики Російської, Османської та Австро-Угорської імперій щодо українських земель та використання їх мілітарного потенціалу, головні підходи парадигми національного історієписання та дискусійні питання націтворення в історії України та Центрально-Східної Європи. Вміти аналізувати законодавчі, актові та наративні, фото й зображальні джерела, коментувати їх зміст. Володіти елементарними навичками структурно-функціонального аналізу міжнародних відносин нового часу, розвитку національних рухів, методологічних підходів історієписання, історичного аналізу та синтезу.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна передбачає прищеплення студентам базових знань з історії становлення та розбудови українських формувань в складі армій Російської, Османської та Австро-Угорської імперій у ХІХ – на початку ХХ ст., інших національних формувань, що комплектувалися імперіями з українських теренів; вплив імперської військової політики на соціально-політичне життя, культуру та ідеологію суспільств регіону, формування національної свідомості та національних рухів. Мета дисципліни – сформувати у студентів системне уявлення про місце України у воєнних конфліктах східноєвропейських імперій (Австрії, Росії й Туреччини), їх причини, перебіг, форми участі в них населення різних регіонів України (в тому числі поляків, угорців, кримських татар, німців, росіян та євреїв та інших народів), вплив їх на соціум, економіку й культуру, процеси розвитку національних рухів і виникнення національних держав.
Рекомендована та необхідна література
Історія українського війська / За ред. В. Павлова. – Харків: КСД, 2016. Історія українського козацтва. Нариси: у 2 т. / Нац. акад. наук України, Ін-т історії України, НДІ козацтва; [редкол.: В. А. Смолій (відп. ред.) та ін.]. – К.: Києво-Могилянська академія, 2007. – Т. 2. Барадачев А. Г., Цыбулькин В. В., Рожен Л. Н. Кадетские корпуса ХІХ – нач. ХХ вв.: украинское измерение (система обучения и воспитания). – К.: Преса України, 2012. Бачинська О. Бузьке козацьке військо 1785–1817 рр. // Козацтво на Півдні України. Кінець ХVІІІ – ХІХ століття / Автори-упор.: О. А. Бачинська, Л. М. Маленко, О. А. Прігарін, Р. І. Шиян. – Одеса: Друк, 2000. – С. 47-51. Бачинська О. Дунайське козацьке військо. 1828–1868 рр. (До 170-річчя заснування). – Одеса: Астропринт, 1998.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання полягають у виробленні у студентів навички самостійної роботи з історичними джерелами та способів аналізу політики військового будівництва в імперіях ХІХ ст. На прикладі вивчення історії розбудови тимчасових козацьких військ, національних формувань, прищепити уявлення про багатоманітність і різнофакторність цього процесу, на який впливали політичний, соціально-економічний та міжнародний чинники. Сформувати аналітичні навички студентів у джерел з широкого кола питань впливу війн і військової політики на життя суспільства.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Оцінювання роботи під час семінарських занять. Оцінювання презентації індивідуального дослідження. Максимальний бал/пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. Підсумкове оцінювання: залік, максимальна кількість балів, які може отримати студент – 20 балів; Оцінюються такі результати навчання студента як вміння визначати місце України у воєнних конфліктах східноєвропейських імперій (Австрії, Росії й Туреччини), їх причини, перебіг, форми участі в них населення різних регіонів України, їх вплив на соціум, економіку й культуру, процеси розвитку національних рухів і виникнення національних держав. - форма проведення заліку – усна; - мінімальний пороговий рівень залікової оцінки, за якої залік вважається складеним – 12 балів. Необхідна умова допуску до заліку: студент не допускається до заліку, якщо під час семестру набрав менше, ніж 40 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до заліку 48 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни