Нідерландське Відродження: від Ван Ейка до «малих голландців

Освітня програма: Етнологія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Нідерландське Відродження: від Ван Ейка до «малих голландців
Код дисципліни
ВК 3.1
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати термінологічно-понятійний апарат, особливості, характерні риси, найважливіші пам’ятки образотворчого мистецтва Нідерландів XV-XVII ст. Знати основні стилі і напрямки нідерландського мистецтва, особливості ідейних рухів Північного гуманізму та важливі віхи історичного розвитку.. Вміти охарактеризувати (визначити риси, які характерні й властиві) нідерландському мистецтву у XV – XVI ст. Вміти критично аналізувати, виявляти взаємозв’язки і взаємовпливи нідерландського та європейського мистецтва. Підтримувати наукову дискусію щодо типологічних особливостей творів нідерландського мистецтва, інтерпретувати їх стилістичні ті художні аспекти. Прийняти рішення щодо вибору теми власного дослідження з історії мистецтва Нідерландів, кількості та характеру джерел.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основні віхи історичного розвитку Нідерландів та мистецькі західноєвропейські стилі середньовіччя. Вміти охарактеризувати основні терміни, поняття, особливості та характерні риси мистецтва Нідерландів епохи Відродження. Володіти елементарними навичками іконографії, понятійним апаратом історії мистецтв, основами наукових підходів, вироблених на сучасному етапі досліджень нідерландського мистецтва доби Відродження.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна «Нідерландське Відродження: від Ван Ейка до «малих голландців» передбачає ознайомлення студентів з основними етапами розвитку нідерландського мистецтва доби Відродження та бароко. Під час лекційних та семінарських занять, а також в ході самостійної роботи розглядається мистецтво Бургундського герцогства та Нідерландів наприкінці XV – середини XVI ст., а також мистецтво «золотого століття» голландського мистецтва. Великого значення надається ознайомленню з історіографічними школами й напрямками, науковими результатами основних дослідницьких шкіл нідерландського мистецтва XV – XVII ст.; з’ясуванню особливостей творчості видатних майстрів Нідерландів, Голландії, Фландрії. стилістичних характеристик їх іконографії, а також висвітленню місця та ролі нідерландського мистецтва у загальному розвитку мистецтва і культури Західної Європи доби Відродження та бароко. В межах дисципліни студенти опановують фундаментальні знання у галузі мистецтвознавства, що має велике значення для професійної підготовки істориків мистецтва. Мета дисципліни – сформувати у студентів системну уяву про історію нідерландського мистецтва та про шляхи його розвитку у XVI-XVII століттях, коли відбувся поділ мистецтва на фламандське і голландське, а також особливості, місце і роль нідерландського мистецтва у розвитку західноєвропейської культури, особливості творчості видатних художників Нідерландів.
Рекомендована та необхідна література
Belting H. Die Erfindung des Gemäldes. Das erste Jahrhundert der niederländischen Malerei. - München, Hirmer, 1994. Borchert, T.-H. (Hrsg.) Jan van Eyck und seine Zeit: flämische Meister und der Süden 1430-1530. - Stuttgart, 2002. Diederichs-Gottschalk Dietrich. Die Protestantischen Schriftaltäre des 16. Und 17. Jahrhunderts in Nordwestdeutschland. – Regensburg& Schnell und Steiner, 2005. Baxandall Michael. Die Wirklichkeit der Bilder. Malerei und Erfahrung im Italien der Renaissance. -Wagenbach: Berlin, 1990. Baxandall Michael. Die Kunst der Bildschnitzer. – München: Beck, 1996. – 404 s. Belting H.. Die Erfindung des Gemäldes. Das erste Jahrhundert der niederländischen Malerei. München, Hirmer, 1994. Friedländer M. J. Die altniederländische Malerei.- Berlin and Leiden, 1937. Friedländer M.J. Von Eyck bis Bruegel. - Berlin: Julius Bard, 1921
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання полягають у формуванні в студентів цілісної системи знань про історію та напрямки розвитку західноєвропейського та нідерландського мистецтва XV – XVII ст., ознайомлення студентів з етапами розвитку образотворчого мистецтва та особливостями джерельної бази, основними поняттями й науковими категоріями, які використовуються у процесі викладання дисципліни У результаті вивчення дисципліни студенти повинні засвоїти елементи науково-дослідної роботи із творами мистецтва, вміти виявляти типологічні особливості нідерландського мистецтва, аналізувати твори мистецтва з урахуванням місця і часу їх створення, інтерпретувати художньо-стилістичні й змістовні аспекти з урахуванням історичного контексту їх створення, набути практичні навички роботи із творами мистецтва як історичним джерелом та виявляти їх різноманітні контекстуальні зв’язки.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем ЗМ. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Реферат. Максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. - підсумкове оцінювання: залік - максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів; - Оцінюються такі результати навчання студента як вміння встановити причинно-наслідковий зв'язок в розвитку окремих подій мистецького життя Нідерландів XV-XVII ст., вміння визначати характерні риси мистецтва Нідерландів. - форма проведення заліку – письмова, види завдань – загальні теоретичні завдання, які потребують розгорнутих відповідей; - мінімальний пороговий рівень залікової оцінки, за якої залік вважається складеним – 20 балів. Необхідна умова допуску до заліку: студент не допускається до заліку, якщо під час семестру набрав менше, ніж 40 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до заліку 36 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни