НАСЕЛЕННЯ СВІТУ: ПРОБЛЕМИ ЕТНОДЕМОГРАФІЇ

Освітня програма: Етнологія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
НАСЕЛЕННЯ СВІТУ: ПРОБЛЕМИ ЕТНОДЕМОГРАФІЇ
Код дисципліни
ВК 1.3
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати термінологічно-понятійний інструментарій, методи, методологію, особливості джерельної бази дисципліни. Знати спільні та відмінні риси різних наукових етнологічних шкіл; основні етапи формування етнодемографічних знань у світовій науці. Вміти користуватися понятійно-категоріальним апаратом, пов’язаним з етнодемографією. Вміти застосовувати концептуальні наукові підходи зарубіжної етнодемографії. Вміти аналізувати етнологічні дослідження з точки зору використаних теоретико-методологічних підвалин. Вміти застосовувати набуті знання для вивчення етнокультури українського народу. Вміти оперувати знаннями про населення світу з найдавніших часів до початку ХХ ст., використовувати джерельну базу. Вміти з’ясовувати особливості та характерні риси національних та регіональних особливостей етнодемографічного розвитку; характеризувати основні етапи становлення населення світу.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: основні етапи розвитку становлення і розвитку етнології як науки. Вміти: здійснювати пошук та опрацювання інформації, пов’язаної з етнодемографією. Володіти: понятійно-категоріальним апаратом етнодемлграфії.
Зміст навчальної дисципліни
Розглядаються основні етапи становлення науки про населення світу, етнологічні знання за доби античності, середньовіччя та раннього нового часу, інституціалізація етнологічної науки у Європі та США, основні напрямки та наукові школи, зокрема еволюціонізм, дифузіонізм, французька соціологічна школа, біологічні, етнопсихологічні течії, функціоналізм, структуралізм, постструктуралізм тощо. Особлива увага приділяється вивченню першоджерел. Мета дисципліни – формування у здобувача освіти комплексу теоретичних та практичних фахових знань, умінь і навичок щодо етнодемографічних процесів у світі з найдавніших часів до початку ХХІ ст.
Рекомендована та необхідна література
Григор’єва С.В. Основи демографії. Конспект лекцій. Харків: ХПІ, 2010. 77 с. Джаман В.О., Круль В.М. Демографія: навч. Посіб. Чернівці: Рута, 2009. 160 с. Джаман В.О. Регіональні системи розселення: демогеографічні аспекти. Чернівці: Рута, 2003. – 392 с. Демографічна криза в Україні: причини та наслідки. За ред. С.І. акад.. НАН України С. І. Пирожкова. К.: ІВЦ, Державний комітет статистки України, 2003. 231 c. Етнонаціональні процеси в Україні: історія та сучасність. / О.Б. Беренштейн, Н.А. Зіневич, В.Т. Зінич та ін.; За ред. В.І. Наулка. К.: Голов. спеціаліз. ред. літ. мовами нац. меншин України, 2001. 424 с. Заставний Ф.Д. Населення України. Львів, МП «Край», Товариство української мови імені Тараса Шевченка «Просвіта», 1993. 224 с. Населення України. Імперативи демографічного старіння. К.: Інститут демографії та соціальних досліджень НАН України, 2014. 288 c.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формування системи знань про предмет, особливості джерельної бази, основні поняття й наукові категорії, які використовуються у процесі викладання дисципліни; засвоїти характер та основні тенденції етнодемографічного розвитку населення світу; вміти з’ясовувати особливості та характерні риси національних та регіональних особливостей етнодемографічного розвитку; характеризувати основні етапи становлення населення світу.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Реферат. Презентація тем. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – іспит; максимальна кількість балів, які може отримати здобувач освіти – 40; оцінюються такі результати навчання здобувача освіти: Здатність розвивати соціальне усвідомлення ролі культурної спадщини, популяризація знань про народну культуру, звичаї, традиції, способи господарювання, особливості харчування і т.д., форма проведення іспиту – письмова, види завдань – завдання, які потребують розгорнутих відповідей; мінімальний пороговий рівень іспитової оцінки, за якої іспит вважається складеним – 24 бали. Необхідна умова допуску до іспиту: здобувач освіти не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше ніж 20 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до іспиту 36 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни