Феномен етнічності в соціальному вимірі

Освітня програма: Етнологія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Феномен етнічності в соціальному вимірі
Код дисципліни
ВК 3.14
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати предмет, завдання, категорії курсу «Феномен етнічності в соціальному вимірі» Знати теоретико-методичні засади етносоціологічних досліджень Знати особливості протікання етнічних процесів Знати етнічні чинники соціального розвитку Вміти давати об’єктивну оцінку етнічним явищам та процесам Вміти аналізувати причини і наслідки міжетнічних конфліктів в історичній перспективі Вміти аналізувати етнічні процеси в сучасному світі Вміти досліджувати сучасні етнічні конфлікти Вміти виявляти фактори інтеграції та дезінтеграції в сучасних полі етнічних суспільствах Вміти з’ясовувати роль міграційних процесів на етносоціальні відносини Вміти виявляти етнічну складову життя сучасного суспільства та її влив на процес міжкультурної комунікації Вміти застосовувати наукові методи до соціологічного розгляду етнічних явищ та процесів.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати взаємозв’язок етнічності з різними сферами соціального життя людини. Вміти визначати етнічну специфіку соціокультурних відносин в сучасному світі та її значення в контексті процесу глобалізації. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Забезпечення комплексного засвоєння студентами знань про механізм формування та функціонування етнонаціональних груп як структурних складових суспільства та суб’єктів соціального життя. Вивчення параметрів соціальної структури народів в етнічному вимірі. Аналіз ключових елементів етнічної культури різних етносів. Дослідження впливу зміни культурних складових етносу (зокрема, мови, традицій, релігії, тощо) на подальший розвиток етносоціального організму в контексті міжетнічних стосунків. Мета дисципліни – дати студентам комплексне уявлення про етнічний аспект соціального життя людей, зокрема, розкрити вплив етнонаціонального фактору на різні сфери людської життєдіяльності починаючи із побутового рівня та закінчуючи етнічною специфікою політико-державних інституцій.
Рекомендована та необхідна література
Bart F. (ed.) Ethnic Groups and Boundaries. The Social Organization of Culture Differences. – Oslo, 1969. Hutchinson J., Smith A. (eds.). Ethnicity. – Oxford – New York, 1996. Rothshild J. Ethnopolitics: A conceptual framework. – New York, 1981. Богомолов О., Данилов С., Семиволос I., Яворська Г. Ісламська ідентичність в Україні. – Київ, 2005. Брубейкер Р. Переобрамлений націоналізм. – Львів, 2006. Євтух В. Б. Етнополітика в Україні: правничий та культурологічний аспекти. –Київ, 1997. Касьянов Г. Теорії нації та націоналізму. – Київ, 1999. Рудницька Н.М. Етнічні спільноти в України: тенденції соціальних змін. – Київ, 1998. Середа В. В. Етносоціологія: Навчальний посібник. – Львів, 2007. Сміт Е. Націоналізм. Теорія, ідеологія, історія. – Київ, 2004.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формування цілісної системи знань про взаємозв’язок етнічності з різними проявами соціального життя людей. У результаті вивчення курсу студенти повинні засвоїти елементи науково-дослідної роботи, вміти пізнавати та пояснювати явища етносоціального характеру, аналізувати вплив етнічного фактора на соціальні та політико-державні інститути, набути навички роботи із науковою літературою, розуміти значення етнічності в сучасному світі.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Реферат. Максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. Підсумкове оцінювання: залік, максимальна кількість балів, які може отримати студент – 20 балів; оцінюються такі результати навчання студента як вміння виявляти етнічну складову життя сучасного суспільства та її влив на процес міжкультурної комунікації; вміння виявляти фактори інтеграції та дезінтеграції в сучасних полі етнічних суспільствах, форма проведення заліку – письмова, види завдань – загальні теоретичні завдання, які потребують розгорнутих відповідей; мінімальний пороговий рівень залікової оцінки, за якої залік вважається складеним – 12 балів. Необхідна умова допуску до заліку: студент не допускається до заліку, якщо під час семестру набрав менше, ніж 40 балів. Рекомендований мінімум допуску до заліку 48 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни