Природа і суспільство первісної Європи

Освітня програма: Археологія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Природа і суспільство первісної Європи
Код дисципліни
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
Знати палеокліматичну періодизацію Європи плейстоцену - початку голоцену. Знати сучасні методологічні підходи і основні принципи археологічних й палеоекологічних досліджень. Знати основні стоянки найдавніших гомінід та первісних людей на теренах Європи, типи кам'яних індустрій. Знати основні етапи формування людини сучасного антропологічного типу та основні концепції заселення Європи. Знати хронологію поширення давніх культур з відтворювальною економікою в Європі, опорні пам'ятки. Вміти орієнтуватись у англомовній літературі із актуальних проблем археології та палеокліматології. Вміти систематизувати, класифікувати, аналізувати та використовувати палеоботанічні, археозоологічні та палеогеографічні джерела. Довести важливість застосування екологічних підходів при дослідженні археологічних явищ.
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: спеціальну археологічну термінологію, категоріально-понятійний апарат археології та преісторії, основи археологічного й палеоекологічного дослідження та роботи з джерелами. Вміти: реалізовувати на практиці навички наукового дослідження. Володіти навичками: організації наукового дослідження, критики джерел, порівняльного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв'язків.
Зміст навчальної дисципліни
Зміст курсу поділений на 2 змістових модулі. Кожний змістовий модуль включає в себе лекції, семінари, самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня засвоєння знань програмного матеріалу відповідної частини курсу. У змістовий модуль 1 (ЗМ1) входять теми 1 - 5, у змістовий модуль 2 (ЗМ2) - теми 6 - 10.
Рекомендована та необхідна література
1. Залізняк, Л.Л. 1988. Мисливці прильодовикової Європи в кінці палеоліту та на початку мезоліту. Археологія, Вип. 64, с. 11 - 21. 2. Залізняк, Л.Л. 2003. Мисливці на мамонтів: від екзотичних домислів до прозаїчних реалій. Кам'яна доба України, Вип. 2, с. 42-57. 3. Манько, В.О. 2017. Розвиток неолітичних культур на території України: подолання запрограмованості на певний тип ландшафту. VITA ANTIQUA 9, Людина та ландшафт: Первісна археологія Східної Європи, с. 152-170. http://vitaantiqua.org.ua/uk/archives/1366 4. Нужний, Д.Ю. 1997. Проблема сезонної адаптації фінальнопалеолітичних мисливців на мамонтів Середнього Подніпров'я і нові епіграветські пам'ятки у басейні Трубежу. Археологія, №2, с. 3-23. 5. Нужний, Д.Ю. 2008. Розвиток мікролітичної техніки в кам'яному віці: удосконалення зброї первісних мисливців. К.: КНТ, 308 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Заплановані освітні заходи та методи викладання: - лекція - семінарські заняття - самостійна робота - контрольна робота - усне опитквання - реферат
Методи та критерії оцінювання
Контроль знань студента здійснюється за модульно-рейтинговою системою. Загальну кількість балів студента формують семестрові бали, отримані з усіх тем двох змістових модулів (бали, отримані за модульні контрольні роботи (у формі тестування); бали, отримані за виконання індивідуальних завдань; бали, отримані за роботу на семінарських заняттях, а також бали, які отримані за підсумкову контрольну роботу. Результати навчальної діяльності студентів оцінюються за 100-бальною шкалою. Критеріями оцінювання є: • повнота розкриття питання; • логіка викладення; • використання основної і додаткової літератури; • аналітичні міркування, вміння робити висновки.
Мова викладання
Англійська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни