Актуальні проблеми історичної пам’яті в країнах Центральної Європи

Освітня програма: Східноєвропейські історичні студії

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Актуальні проблеми історичної пам’яті в країнах Центральної Європи
Код дисципліни
ОК. 19
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати специфіку східноєвропейської історичної політики. Знати типологію та структурні елементи національних моделей історичної політики. Вміти визначати місце історичної пам’яті в системі суспільної свідомості, особливості окремих сегментів пам’яттєвого дискурсу. Вміти розрізняти суб’єктивні та об’єктивні чинники розвитку історичної політики в країнах Центральної Європи.
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати найважливіші факти, події, процеси історичного минулого та сьогодення країн Центральної Європи. 2. Вміти визначити особливості діяльності головних творців та виконавців історичної політики: держави, громадських організацій, міжнародних інститутів, засобів масової інформації, науковців. 3. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення з основними тенденціями історіографічного процесу в меморіальній парадигмі. Розкриття історичних умов, головних періодів та чинників розвитку студій пам’ятів країнах Центральної Європи у ХХ-ХХІ ст. Узагальнення набутого досвіду наукових пошуків та інституціоналізації у сфері національної (суспільної, колективної) пам’яті. Аналіз східноєвропейської історичної політики («націоналізація історії», «декомунізація»), процесу переформатування колективної пам’яті та символічного простору в добу демократичної трансформації, комеморативних практик як ціннісних орієнтирів сучасності. Висвітлення структури та принципів функціонування спеціалізованих інституцій як квінтесенції історичної політики. З’ясування сутності окремих сегментів пам’яттєвого дискурсу (історичний, соціологічний, психологічний, культурологічний, герменевтичний). Розкриття місця та ролі історичної пам’яті в контексті інформаційно-психологічних впливів глобального світу. Виявлення продуктивних напрямів розширення можливостей пам’ятання, пригадування, переоцінки подій минулого у віртуальному комунікативному дискурсі.
Рекомендована та необхідна література
1. Документи комуністичних спецслужб у Європі. Путівник мережею архівів / за ред. Р. Ліськевіча, П. Жачека, О. Івасюк, В. Бірчак / Центр досліджень визвольного руху. – Львів: Часопис, 2016. – 180 с. 2. Драч О. О. Зарубіжна історіографія всесвітньої історії: навч. посібник / О. О. Драч. – Черкаси: Видавець Чабаненко Ю. А., 2015. – 132 с. 3. Історик і Влада: колективна монографія / відп. ред. В. Смолій. – Київ: Інститут історії України НАН України, 2016. – 543 с. 4. Касьянов Г. Past Continuous: історична політика 1980-х – 2000-х. Україна та сусіди / Г. Касьянов. – Київ: Laurus, Антропос-Логос-Фільм, 2018. – 420 с. 5. Киридон А. М. Гетеротонії пам’яті. Теоретико-методологічні проблеми студій пам’яті / А. М. Киридон. – Київ: Ніка-Центр, 2016. – 319 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, семінар, самостійна робота, іспит.
Методи та критерії оцінювання
1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.1, 1.2 – 11 балів/6 балів*. 2. Контрольна робота з тем ЗМ2 (тест): РН 1.3, 1.4 – 11 балів/6 балів. 3. Індивідуальне завдання (реферат) з тем ЗМ 1: РН 2.5 – 8 балів/6 балів. 4. Індивідуальне завдання (есе) з тем ЗМ2: РН 2.6 – 10 балів/6 балів. 5. Робота під час семінарських занять ЗМ1: РН 2.1-2.2 – 12 балів/7 балів. 6. Роботи під час семінарських занять ЗМ2: РН 2.3-2.4– 8 балів/5 балів. * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. - підсумкове оцінювання: - форма оцінювання – іспит; - максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів;
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни