Збіґнєв Бжезінський: міжнародний стратег у координатах історії

Освітня програма: Американістика та європейські студії (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Збіґнєв Бжезінський: міжнародний стратег у координатах історії
Код дисципліни
ВК 2.10
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
1.1 Знати визначні зразки міжнародно-стратегічного мислення і дії Нового і Новітнього часу. 1.2 Знати основні методологічні підходи та дослідницькі методи вивчення ролі особистості та інтелектуальної історії у сучасному історіописанні. 1.3 Знати життєпис, інтелектуальну біографію і етапи розвитку міжнародно-стратегічних поглядів З.Бжезінського. 1.4 Знати життєписи охоплюваних змістом дисципліни визначних представників міжнародно-стратегічної думки та дії. 2.1 Вміти самостійно аналізувати академічний та аналітичний доробок З. Бжезінського. 2.2 Вміти самостійно аналізувати академічний та аналітичний доробок Дж. Кеннана, Г. Кіссінджера і С.Гантінгтона. 2.3 Вміти реалізовувати здобуті знання і вміння в усному і письмовому актах комунікації, літературною українською мовою. 2.4 Виявляти самостійність мислення та логічну аргументованість у своїх судженнях і висновках.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
А) Знати: - історію зовнішньої політики країн Західної Європи та США; - історію зовнішньої політики СРСР; - історію міжнародних зв’язків України. Б) Уміти: - встановлювати зв’язки між поглядами та діяльністю окремої історичної особистості та певними історичними етапами суспільного розвитку; - здійснювати узагальнення історичного матеріалу. В) Володіти навичками: - аналізу історичних джерел, зокрема персонального походження; - аналізу академічних і аналітичних творів.
Зміст навчальної дисципліни
У сучасній університетській історичній освіті існує потреба в максимальній диверсифікації знань студента про минуле людства. Зважаючи на домінування в навчальних планах студентів-істориків дисциплін вільного вибору, присвячених суспільно-політичним і соціо-економічним аспектам історії західних суспільств, розробник і викладач цієї дисципліни прагнув розширити горизонт студентських знань в ту ділянку історичної дійсності, яка дозволяє повніше збагнути минуле і сьогодення сучасного Заходу, краще зрозуміти перебіг й альтернативи історії України. На початку 21 ст. помітно зріс інтерес до явища, яке може бути осягнене на перетині дослідницьких полів таких дисциплін як історія міжнародних студій, інтелектуальна історія та персоналістика. Це феномен міжнародної стратегії, який у свою чергу пов”язаний з феноменом стратегічного мислення і дії, котрі мають власну традицію величезного часового виміру. Збіґнєва Бжезінського обрано як один з найяскравіших прикладів формування і розвитку міжнародного стратега 20 – початку 21 ст. З метою досягнення глибшого розуміння його постаті, а також зважаючи на потребу формування у здобувачів освіти ширшого теоретичного погляду на проблематику дисципліни, курс містить матеріал, присвячений теоретичним аспектам вивчення феномену міжнародної стратегії.
Рекомендована та необхідна література
1. Грищенко Т.А. Збіґнєв Бжезінський. Міжнародний стратег у координатах історії. Київ-Ніжин: Видавець Лисенко М.М., 2020. 341 с. 2. Berlin I. The Hedgehog and the Fox. An Essay on Tolstoy’s View of History. URL: www.http://assets.press.princeton.edu/chapters/s9981.pdf 3. Brzezinski Z. Between Two Ages. America’s Role in the Technetronic Era. New York : Penguin Books, 1980. XVII. 334 p. 4. Brzezinski Z. From Hope to Audacity. Appraising Obama’s Foreign Policy. Foreign Affairs. 2010. January/February. URL: https://www.foreignaffairs. com/articles/65720/zbigniew-brzezinski/from-hope-to-audacity 5. Brzezinski Z. How the Cold War Was Played. Foreign Affairs. October 1972. Vol. 51. № 1. P. 181–209. 6. Brzezinski Z. Second Chance. Three Presidents and the Crisis of American Superpower. New York : Basic Books, 2007. 234 p.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінари, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання (модульний контроль, усне опитування, реферати) і підсумкове оцінювання (іспит). Семестрове оцінювання (максимальний бал / пороговий бал: 1. Оцінювання роботи під час семінарських занять ЗМ 1: РН 1.1 / ЗМ 2: РН 1.2. – 10 балів / 6 балів 2. Модульна контрольна робота з тем ЗМ 1: РН 1.3 / з тем ЗМ 2: РН 1.4. – 10 балів / 6 балів 3. Реферат з тем ЗМ1: РН 2.1-2.2 / з тем ЗМ2: РН 2.1-2.2 – 10 / 6 балів. Підсумкове оцінювання: іспит. Максимальна кількість балів, які може отримати студент під час іспиту 40 балів. Оцінюються такі результати навчання студента: ● Знання суспільного контексту розвитку міжнародно-стратегічної думки Західної Європи і США у 20 – на початку 21 ст. ● Знання життєпису, інтелектуальної історії та міжнародно-стратегічних поглядів З.Бжезінського. ● Вміння логічно і аргументовано викласти свою думку щодо проблематики дисципліни.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни