Історія розвитку етнопсихології
Освітня програма: Американістика та європейські студії (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історія розвитку етнопсихології
Код дисципліни
ВК 4.7
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
1.1 Знати джерельну базу, історіографію, етапи становлення та розвитку вітчизняної та зарубіжної етнопсихології.
1.2 Знати основні засади розвитку і трансформації етнічних спільнот.
1.3 Знати: основні етнопсихологічні засади вивчення культур.
1.4 Знати: особливості національної ідентичності як головної характеристики етнічної самосвідомості.
2.1 Вміти ідентифікувати основні дефініції та базові поняття з історії етнопсихології.
2.2 Вміти: визначати основні підходи до вивчення етнопсихологічних проб-лем особистості.
2.3 Вміти: складати психологічну характеристику етнічних груп, оперувати поняттями національний характер, ментальність тощо .
2.4 Вміти: характеризувати психологічні особливості етносів.
2.5 Вміти: проаналізувати внесок вітчизняних дослідників у вивчення української етнопсихології.
2.6 Вміти: використовувати національні етнопсихологічні особливості українського народу для проведення самостійної етнографічної роботи.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати: теоретико-методологічні засади, категоріально-понятійний апарат, різноманітну гаму думок та поглядів, що існують в сучасних дослідженнях історії розвитку етнічної психології.
2. Вміти практично застосовувати соціально-психологічні методи аналізу особливостей етнічної соціалізації.
3. Володіти: прийомами й методами забезпечення реалізації історичних досліджень про соціально-психологічні явища, що виникають у комунікативній, перцептивній і інтерактивній сферах взаємодії представників різних етнічних груп.
Зміст навчальної дисципліни
Розглядається історія розвитку етнопсихології від найдавніших часів до сьогодення, основні поняття, принципи, закономірності формування її як науки; з’ясовуються гносеологічна, культурологічна, комунікативна, етнополітична, виховна функції етнопсихології; її методологічні принципи та методи; ключові дефініції та базові поняття; історія вивчення етнопсихологічних проблем особистості; національний характер, ментальність та характеристика етнічних груп; етнопсихологічна характеристика населення Західної та Північної Європи, американського, азійського та інших континентів.
Рекомендована та необхідна література
1. Бичко О.В. Профілі української ідентичності. Соціально-психологічний аналіз: монографія. – К.: Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2007.
2. Губко О.Т. Психологія українського народу. – К., 2003.
3. Данилюк І. Етнічна психологія як галузь наукового знання: історико-теоретичний вимір: Монографія. – К., 2010.
4. Дрогобицька О., Солонець І. Порівняльна етнопсихологія. – Івано-Франківськ, 2013.
5. Льовочкіна А. М. Етнопсихологія. – К., 2002.
6. Павленко В. М. Етнопсихологія : підручник. ‒ Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2019.
7. Пірен М.І. Основи етнопсихології. – К., 1996.
8. Савицька О.В., Співак Л.М. Етнопсихологія. – К., 2011.
9. Стефаненко Т.Г. Етнопсихологія. – К., 1999.
10. Янів В. Нариси до історії української етнопсихології. – Мюнхен, 1993.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінари, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (контрольні роботи, усне опитування, індивідуальне завдання) і підсумкове оцінювання (іспит).
Загальна сума балів – 100 балів (із них, семестрове оцінювання – максимум 60 балів; підсумкове оцінювання (екзамен) – максимум 40 балів).
Семестрове оцінювання:
1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.1, 1.3 / з тем ЗМ2 (тест): РН 1.2, 1.4 – 8 балів/5 балів.
2. Індивідуальне завдання ЗМ 1: РН 2.6 / ЗМ2: РН 2.6 – 8 балів/5 балів.
3. Оцінювання роботи під час семінарських занять ЗМ1: РН 2.1-2.2 / ЗМ2: РН 2.3-2.4– 12 балів/7 балів
* максимальний бал/ пороговий бал.
Оцінюються такі результати навчання студента: знання теоретико-методологічних засад, та різноманітя думок і поглядів, що існують у сучасних дослідженнях історії розвитку етнічної психології; прийомів та методів забезпечення реалізації історичних досліджень про соціально-психологічні явища.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни