Археологічні ознаки перших цивілізацій

Освітня програма: Американістика та європейські студії (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Археологічні ознаки перших цивілізацій
Код дисципліни
ВК 4.6
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
6
Результати навчання
1.1 Знати основний термінологічно-понятійний апарат сучасної археології, преісторії та протоісторії 1.2 Знати опорні археологічні пам’ятки, матеріали яких висвітлюють постання перших цивілізаційних осередків. 1.3 Знати історіографію щодо критеріїв визначення цивілізаційного рівня розвитку за археологічними даними. 1.4 Знати специфіку археологічної періодизації для регіонів Близького сходу та Східного Середземномор’я. 2.1 Вміти характеризувати інформаційний потенціал певної групи археологічних джерел. 2.2 Вміти визначати необхідність залучення даних інших дисциплін до археологічного дослідження. 2.3 Вміти визначати методи історичної реконструкції на підставі археологічних матеріалів. 2.4 Вміти визначати блоки матеріальної культури як маркери цивілізаційного рівня розвитку. 2.5 Вміти розрізняти вплив на розвиток матеріальної культури природно-кліматичних та соціально-економічних змін. . 2.6 Вміти характеризувати конкретні культурно-хронологічні етапи давнини.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. До початку вивчення цього курсу студенти мають знати археологічну та історичну періодизації Старого Світу; принципові відмінності між первісними та цивілізованими суспільствами. 2. Вміти збирати та інтерпретувати інформацію про основні процеси та події Всесвітньої історії; застосовувати базову термінології та категорійний апарат сучасного історико-археологічного дослідження. 3. Володіти елементарними навичками самостійного пошуку необхідної інформації та критичного ставлення до неї задля формування виважених висновків, базованих на порівнянні інформації з різних джерел.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна «Археологічні ознаки перших цивілізацій» покликана ознайомити студентів з сучасними науковими поглядами на моделювання складних соціальних процесів та явищ давнини, що базується на аналізі археологічних даних. Процес постання найперших цивілізаційних осередків Старого Світу є чи не найяскравішим прикладом такого моделювання, тож курс фокусується на матеріалах «Родючого Півмісяця» та прилеглих до цього обширах Східного Середземномор’я. Матеріали опорних пам’яток доби пізнього неоліту – доби палеометалу в окресленому регіоні розглядаються як археологічне відображення економічних та соціальних перетворень суспільств давнини, що зрештою призвели до формування перших осередків цивілізації. Щодо останніх, то окреслюються базові критерії, які дозволяють визначити певні археологічні структури та групи артефактів як свідчення переходу суспільств на цивілізаційний щабель розвитку.
Рекомендована та необхідна література
1. Даймонд Джаред. Зброя, мікроби і харч. Витоки нерівностей між народами. – К.: Ніка-Центр, 2009. 2. Крижанівський О. П. Історія Стародавнього Сходу, - К.: Либідь, 2009. 3. Станко В. Н., Гладких М.І., Сегеда С.П. Історія первісного суспільства. – К.: Либідь, 1999. 4. Childe Gordon. The Dawn of European Civilization. – New York & London: Routledge, 2013. 5. Childe Gordon. New Light on the Most Ancient East. – New York & London: Routledge, 2016. 6. Kramer Samuel. History Begins at Sumer: Thirty-Nine Firsts in Man's Recorded History. – Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1981. 7. Melaart James. Çatal Höyük, A Neolithic Town in Anatolia. – London: Thames and Hudson, 1967. 8. Midant-Reynes Beatrix. The Prehistory of Egypt: From the First Egyptians to the First Pharohs. – Oxford: Blackwell, 2000. 9. Renfrew Conlin. The Emergence of Civilization: The Cyclades and the Aegean in The Third Millennium BC – Oxford: Oxbow Books, 1972.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінари, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Оцінка успішності знань студентів здійснюється в двох формах: семестрове оцінювання (контрольні роботи, усне опитування, реферативна періодизаційна таблиця) і підсумкове оцінювання (іспит). Загальна сума балів – 100 балів (із них, семестрове оцінювання – максимум 60 балів; підсумкове оцінювання (іспит) – максимум 40 балів). Семестрове оцінювання: 1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.1, 1.3 / з тем ЗМ2 (тест): РН 1.2, 1.4 – 5 балів/1 балів*. 2. Есе з тем ЗМ 1: РН 2.5 / з тем ЗМ2: РН 2.6 – 10 балів/2 бали. 3. Оцінювання роботи під час семінарських занять ЗМ1: РН 2.1-2.2 / ЗМ2: РН 2.3-2.4– 15 балів/5 балів. Оцінюються такі результати навчання студента: вміння встановити причинно-наслідковий зв'язок між археологічними джерелами та методами дослідження в археології і преісторії, з’ясовувати причини та умови зміни культурних традицій в археології та преісторії, визначити місце культурної традиції в історико-археологічній періодизації на фоні природно-кліматичних змін.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни