Процес неолітизації Європи

Освітня програма: Американістика та європейські студії (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Процес неолітизації Європи
Код дисципліни
ВК 4.5
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
1.1 Знати види археологічних пам’яток доби неоліту 1.2 Знати археологічні культури Європи доби неоліту та їхнє поширення в часі і просторі 1.3 Знати основні якісні відмінності неолітичних культур від попередніх епох та наступних етапів археологічної періодизації 1.4 Знати типи знарядь праці та зброї в епоху неоліту 1.5 Знати різницю в господарській орієнтації різних суспільств в епоху неоліту 2.1 Вміти аналізувати наукові статті за темою неолітичних культур Європи 2.2 Вміти описувати та графічно відтворювати археологічний матеріал 3.1 Пояснити вплив доместикації інших біологічних видів на розвиток господарства і культури
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати: 1.1. Археологічну та геологічну періодизації; 1.2. основні якісні відмінності неоліту від попередніх епох та наступних етапів археологічної періодизації; 1.3. типи археологічних пам’яток. 2. Вміти: 2.1. Опрацьовувати спеціалізовану наукову літературу.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення студентів з історіографією та історією дослідження неолітичних пам’яток в Європі та в Україні; вивчення змін природної обстановки в ранньому голоцені; розглядається характеристика матеріальної культури різних історико-культурних спільностей неолітичної доби; вивчення типів господарства неолітичної епохи в зв’язку з розвитком відтворювальних форм економіки; розкриття сутності міграційних процесів на прикладі конкретних пам’яток території Європи; вивчення соціальної структури та світоглядних уявлень неолітичного населення за даними поховальних пам’яток та мистецтва.
Рекомендована та необхідна література
1. Брей, У., Трамп, Д. 1990. Археологический словарь. М., 1990. 2. Даниленко, В.Н. 1969. Неолит Украины. - К.: Наук. думка. 3. Бибиков, С.Н. (ред.). 1989. Каменный век: пам’ятники, методика, проблемы: сб. науч. тр. К.: Наукова думка. -184 с. 4. Монгайт, А.Л. 1973. Археология Западной Европы. Каменный век. М.: Наука 5. Станко, В.Н., Березанська, С.С., Гладилін, В.М., Гладких, М.І. (ред.). 1997. Давня історія України: В 3 т. / НАН України. Ін-т археології. Т.1: Первісне суспільство. К.: Наукова думка, 558 с. 6. Шидловський, П.С. 2017. Природа і суспільство в ранньому голоцені Східної Європи : навч. посіб. К.: ВПЦ «Київський університет», 114 с. http://doi.org/10.5281/zenodo.2549561 . 7. Шнирельман, В.А. 1989. Происхождение производящего хозяйства. М.: Наука. 8. Cunliffe, B. (ed.). 1994. The Oxford Illustrated Prehistory of Europe. Oxford, NY: Oxford University Press.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінари, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Оцінка успішності знань студентів здійснюється під час семестрового оцінювання (контрольна робота) та підсумкового оцінювання (залік). Загальна сума балів – 100 балів (із них, семестрове оцінювання максимум 80 балів; підсумкове оцінювання (залік) – максимум 20 балів). Семестрове оцінювання: 1. Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.1, 1.5. — 10 балів/ 6 балів*. 2. Контрольна робота з тем ЗМ2 (тест): РН 1.4., 2.1.— 10 балів/ 6 балів. 3. Індивідуальне завдання 1: РН 1.2. - 16 балів/ 10 балів. 4. Індивідуальне завдання 2: РН 1.3. - 14 балів/ 8 балів. 5. Оцінювання роботи під час семінарських занять (ЗМ 1): РН 1.1., 1.5. - 14 балів/ 8 балів. 6. Оцінювання роботи під час семінарських занять (ЗМ 2): РН 1.4., 2.1. - 16 балів/ 10 балів. 7. Підсумкова контрольна робота Р.Н. 2.2., 4.1. - 20 балів / 12 балів * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. Підсумкове оцінювання: залік.
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни