Археологія та преісторія
Освітня програма: Американістика та європейські студії (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Археологія та преісторія
Код дисципліни
ОК 9
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
1.1. Знати основний термінологічно-понятійний апарат археології та преісторії.
1.2. Знати культурно-хронологічну періодизацію археології та преісторії.
1.3. Знати основні джерела дослідження археології та преісторії.
1.4. Знати основні типи археологічних пам’яток та методі і процедури дослідження в археології та преісторії.
2.1. Вміти характеризувати (визначити риси, які характерні й властиві) культурно-хронологічні етапи періодизаційних схем археології та преісторії.
2.2. Вміти визначати й оцінювати археологічні епохи та пам’ятки в преісторії.
2.3. Вміти визначати методи дослідження культурних шарів та археологічних памяток.
2.4. Вміти визначати процедури археологічного дослідження.
2.5. Вміти провести аналіз культурних явищ та природно-кліматичних змін.
2.6. Вміти з’ясовувати методи дослідження культурно-хронологічних етапів в археології та преісторії.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати головні історичні терміни й поняття.
2. Вміти виконувати реферати.
3. Володіти елементарними навичками роботи з джерелами та навчальною літературою.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення з основними джерелами та методами дослідження археології та преісторії. Розкриття процесу дослідження та взаємозв’язку археологічних, біологічних та геологічних джерел для відтворення етапів становлення та реконструкції історії людства. Визначення специфіки джерельної бази археології та преісторії в процесі моделювання та реконструкції історичних процесів. З’ясування основних методів дослідження археології та преісторії. Висвітлення загальних періодизацїйних схем та хронології важливих історико-археологічних етапів. Початковий аналіз та групування джерел археології та преісторії.
Рекомендована та необхідна література
1. Childe Gordon. New Light on the Most Ancient East. – New York & London: Routledge, 2016.
2. Childe Gordon. The Dawn of European Civilization. – New York & London: Routledge, 2013.
3. Kramer Samuel. History Begins at Sumer: Thirty-Nine Firsts in Man's Recorded History. – Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1981.
4. Melaart James. Çatal Höyük, A Neolithic Town in Anatolia. – London: Thames and Hudson, 1967.
5. Midant-Reynes Beatrix. The Prehistory of Egypt: From the First Egyptians to the First Pharohs. – Oxford: Blackwell, 2000.
6. Renfrew Colin, Bahn Paul. Archaeology: Theories, Methods and Practice. – London: Thames and Hudson, 1993.
7. Renfrew Conlin. The Emergence of Civilization: The Cyclades and the Aegean in The Third Millennium BC – Oxford: Oxbow Books, 1972.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, самостійна робота.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання:
1. Контрольна робота з тем ЗМ 1 (тест): РН 1.1, 1.3 – 6 балів/4 бали*.
2. Контрольна робота з тем ЗМ 2 (тест): РН 1.2, 1.4 – 6 балів/ 4бали.
3. Реферат з тем ЗМ 1: РН 2.5 – 10 балів/6 балів.
4. Реферат з тем ЗМ 2: РН 2.6 – 10 балів/6 балів.
5. Оцінювання роботи під час семінарських занять ЗМ 1: РН 2.1-2.2 – 14 балів/8 балів.
6. Оцінювання роботи під час семінарських занять ЗМ 2: РН 2.3-2.4– 14 балів/8 балів.
* максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю.
Підсумкове оцінювання:
- форма оцінювання – іспит;
- максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів;
- Оцінюються такі результати навчання студента: вміти встановлювати причинно-наслідковий зв'язок між археологічними джерелами та методами дослідження в археології і преісторії; вміти з’ясовувати причини та умови змін культурних традицій в археології та преісторії.
Мова викладання
Українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни