Історична екологія
Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історична екологія
Код дисципліни
ОК 10
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати базові терміни та поняття, які використовуються в історичній екології, джерела антропогенного впливу людини на природу, сучасні тенденції розвитку екологічної політики в Україні, основні нормативно-правові документи, які регулюють галузь, особливості впливу природи країни на її історію, етапи та форми впливу людини на природу, їх взаємодії. Вміти визначати основні властивості взаємодії природи та населення України, рівень антропогенного тиску на довкілля, об’єктивно аналізувати стан навколишнього природного середовища за часів Русі-України, Запорізької Січі, перебування українських територій у складі інших держав, знаходити та інтерпретувати інформацію з різних джерел щодо реалізації політики радянської влади в екологічній сфері у 1917-1939 рр., формувати реальну оцінку впливу воєнних дій 1939-1945 рр., процесів відбудови народного господарства в повоєнний період на екологічне становище України, визначати основні тенденції діяльності радянської влади.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основні етапи історії України та всесвітньої історії, засади формування та реалізації внутрішньої політики в різних країнах світу.
Вміти самостійно шукати й опрацьовувати нову інформацію з визначеної проблематики.
Зміст навчальної дисципліни
Україна як європейська держава та відповідальний член ООН не стоїть осторонь світових екологічних проблем, долучившись до різних програмних ініціатив та реалізуючи відповідну екологічну політику. З прийняттям у 2019 році Закону України «Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року» відбувся перегляд основних стратегічних завдань державної екологічної політики, що базуються, перш за все, на виявлених кореневих причинах екологічних проблем України та фінансовій спроможності країни до їх вирішення, сформовано бачення стану довкілля, якого Україна має досягнути в 2030 році, визначено цілі та стратегічні завдання, спрямовані на ліквідацію причин негативних явищ, а не їх наслідків.
Надзвичайно важливе значення для успішної реалізації цілей та завдань нової екологічної політики належить вивченню студентами наявного історичного досвіду людства, формування реалістичного уявлення про екологію як міждисциплінарну науку, однак з особливим акцентом на висвітленні екології як історичної дисципліни. Дисципліна має значний світоглядний аспект, оскільки закладає базу для свідомої активної участі майбутніх істориків та свідомих громадян України у бережливому ставленні до природи та її надбань як запоруки життя у комфортному екологічному середовищі.
Рекомендована та необхідна література
Алексієвець М. О. Екологічний рух в Україні, 1999. – 275 с., Андрейцев В.І. Екологічне право і законодавство суверенної України: проблеми реалізації державної екологічної політики : монографія / В. І. Андрейцев ; ДВНЗ "Нац. гірн. ун-т", Євраз. асоц. правн. шк. та правників, Центр правн. допомоги та дослідж. – Д. : НГУ, 2011. – 373 с., Бойчук Ю. Д. Екологія і охорона навколишнього середовища: навчальний посібник / Ю. Д. Бойчук, Е. М. Солошенко, О. В. Бугай. – 4-те вид, виправ. і допов. – Суми : Університетська книга, 2018. – 315 с., Запольський А.К. Основи екології: підруч. для студентів ВНЗ / А. К. Запольський, А. І. Салюк; за ред. акад. НАН України К. М. Ситника. - 4-е вид., допов. і перероб. - Київ : Вища школа, 2010. - 399 с., Кравців В.С. Регіональна екологічна політика в Україні (теорія формування, методи реалізації) / В. С. Кравців ; НАН України, Ін-т регіон. дослідж. – Л. : [б.в.], 2007. – 338 c.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) – сформувати у студентів бачення реалізації екологічної політики в Україні та в різних країнах світу в розрізі історичного часу; ознайомити студентів із головними проблемами і закономірностями охорони довкілля на всіх етапах історії, починаючи з Русі-України і до сьогоднішнього екологічного стану в українській державі, привернути увагу студентства до взаємопов’язаності екологічних проблем, їх глобальний світовий, загальнолюдський характер; сформувати у студентів екологічний образ мислення, проаналізувати діяльність і відповідальність людини в глобальних екосистемах; сформувати тверді переконання, що питання екології на сьогодні набуває все більш чіткого соціального та політичного характеру.
Методи та критерії оцінювання
семестрове оцінювання:
Самостійна робота (тест): РН1.2, РН1.3, РН2.1, РН2.4, РН2.5, РН2.6 — 40 балів/24 бали*.
Самостійна робота Творче завдання (есе): РН2.1, РН2.2, РН2.3 — 40 балів/24 бали.
Підсумкова контрольна робота: РН1.1, РН1.2, РН1.3 — 20 балів/12 балів. * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю.
підсумкове оцінювання:
форма оцінювання – залік.
Залік виставляється за результатами роботи студента впродовж усього семестру і не передбачає додаткових заходів оцінювання для успішних студентів. Обов’язковою умовою для отримання заліку є написання студентом підсумкової контрольної роботи і виконання творчого завдання.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни