Історіографія історії України від найдавніших часів до початку ХХ ст.
Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історіографія історії України від найдавніших часів до початку ХХ ст.
Код дисципліни
ВК 1.10
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати: хрестоматійні роботи істориків минулого та сучасних вчених.
Знати: найновіші напрями історіографічних студій у вітчизняній та світовій науці.
Вміти: аналізувати концепції й погляди представників історичної науки в різні хронологічні періоди української історії.
Вміти: оцінювати належність авторів історичних творів до відповідних наукових шкіл і напрямків та з’ясовувати методологічні засади їхнього функціонування.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: закономірності і специфіку вивчення історіографії , процес еволюції дослідницьких пошуків та історичної думки, а також сучасні підходи, методи і тематику історіографічних досліджень. Знати провідні наукові школи, напрямки, течії, що характеризують розвиток української історичної думки та їх взаємодію з тенденціями світової історіографії.
Вміти: розуміти сутність, природу та генезис історичних явищ, здійснювати їх аналіз та узагальнення, з’ясувати причинно-наслідкові зв’язки історичних подій і процесів.
Володіти елементарними навичками: вільно орієнтуватися у понятійному апараті, усвідомити як змінювалася проблематика історичних досліджень у залежності від того чи іншого періоду історії, як збагачувалась джерельна база і методи досліджень.
Зміст навчальної дисципліни
Курс покликаний прищепити розуміння закономірностей нагромадження історичних знань і розвитку української історичної думки від часу її виникнення до початку ХХ ст.; з’ясувати витоки української історіографії та виявити її провідні тенденції і закономірності розвитку. Курс виокремлює внесок у збагачення історичних знань визначних українських істориків і наукових осередків, інститутів, їх друкованих органів. При цьому пріоритет віддається розвитку досліджень з історії українського народу.
Мета дисципліни – у концентрованому вигляді подати студентам основні етапи розвитку
української історіографії, виявити провідні тенденцій і закономірності її розвитку, виокремити внесок у збагачення історичних знань визначних українських істориків , наукових осередків й інших інституцій та їх друкованих органів.
Рекомендована та необхідна література
Білецький Л. Руська правда й історія її тексту (За ред. Ю. Книша). – Вінніпег, 1993.
Боплан Г.Л. де. Опис України. – К.: Наукова думка. 1990.
Величка Самійло. Літопис. – Т.І-2. – К., 1991.
Давня історія України. У 2 т. К. 1994.
Дорошенко Д. Огляд української історіографії. – Прага, 1923; Київ, 1996.
Калакура Я.С. Українська історіографія: Курс лекцій. К., 2004.
Колесник І.І. Українська історіографія 18 – початок 20 ст. Київ, 2000.
Коцур В.П., Коцур А.П. Історіографія історії України: Курс лекцій. Чернівці, 1999.
Кравченко В.В. Українська історіографія епохи національного Відродження (друга половина 18 – середина 19 ст.). – Харків, 1996.
Полонська-Василенко Наталія. Нарис історіографії України.
Історія України. Т.І. – К., 1992. – С.13-86.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі). Дати сучасні наукові знання на інформативному, інтерпретаційному та дискусійному рівнях з історіографії історії України від найдавніших часів до початку ХХ ст., з’ясувати значення і роль історіографії для незаангажованого і об’єктивного вивчення української історії, ознайомити студентів з основними працями з історії України, методами самостійної дослідницької роботи з історичними документами і пам’ятками, на прикладі аналізу історіографічної традиції формувати у студентів самостійне мислення та здатність професійної оцінки наукових публікацій.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Індивідуальне творче завдання з тем. Підсумкова контрольна робота (іспит). Підсумкове оцінювання: форма іспиту: письмова. Максимальна кількість балів, які можуть бути отримані – 40, пороговий бал – 24. Оцінюються такі результати навчання студентів: теоретичні знання курсу, критичні вміння аналізувати різновидові історичні документи. Форма проведення іспиту – письмова, види завдань - завдання триступеневі: теоретичне завдання - 30% (дати чітке пояснення сутності конкретних історичних праць ), практичне завдання - 30% (визначити методологічні засади автора історичної праці та її ідеологічну спрямованість); творче завдання 40%. (провести самостійне співставлення історичних праць різних хронологічних періодів та визначити розбіжності авторських позицій). Необхідна умова допуску до іспиту: студент не допускається до іспиту, якщо набрав менше ніж 20 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до іспиту – 36 балів.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни