Ментальність і національний характер етнічних спільнот

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Ментальність і національний характер етнічних спільнот
Код дисципліни
ВК 2.10
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
8 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати зміст найважливіших категорій та понять етнопсихології. Знати особливості становлення, трансформації та зникнення етнічних стреотипів. Знати сутність і значення поняття «етнічна ідентичність». Знати основні міжетнічні конфлікти ХХ – початку ХХІ ст. та шляхи і особливості їх вирішення. Вміти визначати спільні та відмінні риси західної і східної ментальностей. Вміти робити порівняльний аналіз ментальностей народів світу. Комунікувати з інформаторами, проводячи опитування за запитальником із на тему національного характеру та менталітету.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: базові поняття етнології, історію та традиційну культуру народів світу. Вміти: опитувати респондентів у ході польових етнографічних експедицій. Володіти елементарними навичками аналізу історичних та етнологічних джерел, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Розглядаються основні поняття етнопсихології: «менталітет», «ментальність», «національний характер», «етнічні стереотипи», «етнічна ідентичність», «етнічні конфлікти». Охарактеризовано особливості західної та східної ментальностей. Вивчаться український, японський, китайський, американський менталітети на менталітети народів Європи. Розглядаються особливості виникнення та еволюції різних національних характерів. Мета дисципліни – сформувати у студентів системне бачення менталітетів народів світу задля того, щоб під час спілкування з іноземцями або поїздки за кордон вони відповідним чином скорегували свою поведінку та комунікацію.
Рекомендована та необхідна література
Безклубенко С. Національний характер // Матеріали до української етнології. К., 2002. Вип. 2 (5). С. 29-38. Гнатенко П.І Український національний характер. К., 1997. 114 с. Етнопсихологія. Навчальний посібник. Івано-Франківськ, 1994 с. 83 с. Історія європейської ментальности. / Пер. з нім. За ред. П. Дінцельбахера. Львів: Літопис, 2004. 718 с. Кісь Р. Західна психологічна антропологія (етнопсихологія) у 30-60-ті рр. ХХ ст. Підходи, напрями, методи. // НЗ. 1996. № 6. С. 346-352. Крюкова М.А., Форманюк Ю.В. Етнопсихологія. Навч-метод. посібник. Одеса: Фенікс, 2020. 106 с. 7. Льовочкіна А.М. Етнопсихологія : Навч. посіб. / Міжрегіон. акад. упр. персоналом. К., 2002. 143 с. Павленко В.М., Таглін С.О. Етнопсихологія. Навч. посіб. К., 1999. 407 с. Савицька О.В. Етнопсихологія: навч. посібник. Київ: Каравела, 2011. 263 с. Швецова А.В. Національний характер як феномен культури. Сімферополь, 1999. 264 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Формування цілісної системи знань про ментальність, менталітет, національний характер, етнічні стереотипи, етнічну ідентичність. У результаті вивчення дисципліни студент повинен засвоїти елементи дослідницької роботи, вміти аналізувати визначати причини та наслідки виникнення, зникнення та зміни етнічних стереотипів, сформувати навички компаративного аналізу менталітетів народів світу, працювати з науковою літературою та комплексом джерел з етнопсихології.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Реферат з тем. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – іспит; максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів; оцінюються такі результати навчання студента: розуміння базових категорій етнопсихології («національний характер», «менталітет», «етнічна ідентичність», «етнічні стереотипи», «етнічні конфлікти»), вміння визначати спільності і відмінності у національних характерах різних народів. Форма проведення іспиту – письмова, види завдань – завдання, які потребують розгорнутих відповідей; мінімальний пороговий рівень екзаменаційної оцінки, за якої іспит вважається складеним – 12 балів. Необхідна умова допуску до іспиту: студент не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше ніж 20 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до іспиту 48 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни