Національні меншини України

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Національні меншини України
Код дисципліни
ВК
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати термінологічно-понятійний апарат національних меншин України, основні періоди історії національних меншин України, характер етнокультурних процесів, що відбувалися в Україні з представниками іноетнічних спільнот, державну політику України стосовно національних меншин. Вміти характеризувати (визначати характерні риси) культурний розвиток народів, що проживають на території України, визначати й оцінювати наслідки окремих подій в історії національних меншин України, визначати вплив національних меншин України на історію та культуру держав, звідки вони родом, розуміти сутність і характер етнокультурних процесів, які відбувалися в Україні, провести порівняльний аналіз явищ та подій з історії та культури національних меншин України, застосовувати набуті знання для вивчення традиційної культури національних меншин України шляхом опитування респондентів в ході полових етнографічних експедицій, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки в окремих подіях історії національних меншин України.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати традиційну духовну та матеріальну культуру українців. Вміти опитувати респондентів у ході польових етнографічних експедицій. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Вивчення курсу «Культура національних меншин України» в навчальному процесі передбачає ознайомлення студентів із чисельністю та розміщенням представників національних меншин за даними переписів населення України 1989 та 2001 років. Розглядається державна етнокультурна політика в Україні та задоволення культурних, освітніх, політичних та інших прав представників національних меншин України. Основна увага приділена вивченню появи іноетнічних груп в Україні, а також дослідженню їхньої традиційно-побутової культури. Мета дисципліни – формування знань у студентів про історію появи представників національних меншин в Україні, особливості їх духовної та матеріальної культури, історичну долю.
Рекомендована та необхідна література
Галушко К. Ю. Росіяни в Україні. – К., 2012. – 944 с., Етнічний довідник, ч. II: Етнічні меншини в Україні. – К., 1996., Етнонаціональний розвиток України: Терміни, визначення, персоналії. — К., 1993., Етнонаціональні процеси в Україні: Історія та сучасність. – К., 2001. – 424 с., Євтух В.Б. Етнічна меншина: поняття, ознаки, функції. //Філософська і соціологічна думка. – 1994. – №4., Євтух В.Б., Трощинський В.П., Галушко К.Ю., Чернова К.О. Етнонаціональна структура українського суспільства. – К., 2004., Коцур В. Національні меншини України в контексті суспільно-політичних трансформацій 90-х рр. ХХ століття - початку ХХІ століття. – ПереяславХмельницький, 2019., Мала енциклопедія етнодержавознавства. – Київ: Генеза, Довіра, 1996. – 942 с., Наулко В.І. Хто і відколи живе в Україні. – К., 1998. Національні меншини України у ХХ ст. Політико-правовий аспект. – К., 2000. – 356 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) – сформувати у студентів узагальнюючу систему знань про історію та культуру національних меншин в Україні. У результаті вивчення дисципліни студенти повинні засвоїти методику аналітичної науково-дослідної роботи; знати: •термінологічно-понятійний апарат з історії та культури національних меншин України; •чисельність найбільших національних меншин України згідно даних переписів населення України 1989 та 2001 років; •історію появи та розвитку найчисленніших національних меншин, які складають більше 0,1% населення України; •характер етнокультурних процесів, що відбувалися в Україні з представниками іноетнічних спільнот; •специфіку духовної та матеріальної культури національних меншин України; •основні нормативні документи, на яких базується державна політика України в сфері підтримки культурних, освітніх та політичних прав представників національних меншин.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Реферат з тем. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – іспит; максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів; оцінюються такі результати навчання студента: вміння встановити причиннонаслідковий зв'язок у явищах культури національних меншин України, вміння з’ясувати причини, умови, простежити хід, визначити головні рушійні сили в окремих подіях історії національних меншин України. Форма проведення іспиту – письмова, види завдань – завдання, які потребують розгорнутих відповідей; мінімальний пороговий рівень екзаменаційної оцінки, за якої іспит вважається складеним – 25 балів. Необхідна умова допуску до іспиту: студент не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше ніж 20 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до іспиту 35 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни