Історичне краєзнавство
Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історичне краєзнавство
Код дисципліни
ОК 39
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати основні періоди становлення та розвитку краєзнавства в Україні.
Знати методичні засади історико-краєзнавчих досліджень.
Знати основні етапи історико-краєзнавчих досліджень в регіонах України, визначних дослідників, наукові установи та товариства, які здійснювали ці дослідження.
Знати етапи розвитку історико-заповідної справи, історико-культурні заповідники та визначні па’ятки регіонів України.
Знати історію та сучасний стан пам’яткознавчої та пам’яткоохоронної роботи в Україні.
Вміти здійснити самостійне історико-краєзнавче дослідження певної території (населеного пункту), використовуючи відповідні методи досліджень.
Вміти аналізувати процеси історичного розвитку регіонів України.
Вміти встановлювати причинно-наслідковий зв’язок в окремих подіях історії краю.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати найважливіші факти, події та процеси історичного минулого України.
Вміти критично аналізувати різноманітну інформацію, самостійно підбирати літературу та працювати з джерелами.
Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення з науково-методологічними основами загального та історичного краєзнавства, з методикою краєзнавчого дослідження населеного пункту. Історія краєзнавчих досліджень та краєзнавчого руху в Україні, історичний розвиток та історико-культурна спадщина регіонів України, історія та сучасний стан пам’яткознавчої та пам’яткоохоронної роботи в Україні. Ознайомлення з історико-краєзнавчою діяльністю музеїв, бібліотек та навчальних закладів. В процесі вивчення курсу студенти набувають навичок методики краєзнавчих досліджень.
Мета дисципліни – формування у студентів системного уявлення про особливості та закономірності історичного розвитку регіонів України, їх історико-культурну спадщину.
Рекомендована та необхідна література
Верменич Я. Локальна історія як науковий напрям: традиції й інновації. К.,2012. С.71-134.
Гончаров О. Краєзнавство історичне // Історія в термінах і поняттях: Навч. посіб. / За загал. ред. Орлової Т.В. Вишгород, 2014. С. 339 – 340.
Гончаров О.П. Українське краєзнавство: від тернистого минулого до викликів сьогодення // Україна в умовах (пост)тоталітарної трансформації. Історія – Культура – Соціальні зміни, red. nauk. M. Gaczkowski, A. Matusiak, N. Teres, „Pomiędzy. Polonistyczno-Ukrainoznawcze Studia Naukowe”, Kijów-Lwów-Wrocław 2016, Nr 2, ss. 228. ISBN 978-83-8019-655-1. (C. 194-210).
Горбик В., Денисенко Г. Охорона та збереження пам’яток історії та культури в Україні: історичний аспект // Історичний журнал. 2004. № 5; № 10 – 11; № 12.
Дем’янчук Г.С., Дем’янчук В.Г., Дем’янчук А.Г. Українське краєзнавство: сторінки історії. К., 2006.
Історико-культурні заповідники України: довідкове вид. К., 2007.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формування цілісної системи знань про науково-методологічні засади історичного краєзнавства, історію та історико-культурну спадщину країв України. У результаті вивчення курсу студенти повинні засвоїти основи науково-краєзнавчої роботи, основні події і дати з історії розвитку та досліджень регіонів, вміти опрацьовувати комплекс джерел з історії краю та аналізувати процеси історичного розвитку країв України, застосовувати на практиці знання, отримані в процесі навчання.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота. Індивідуальне завдання. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Підсумкова контрольна робота.
Підсумкове оцінювання:
- форма оцінювання – залік;
- максимальна кількість балів, які може отримати студент – 20 балів.
- Оцінюються такі результати навчання студента: вміння аналізувати процеси історичного розвитку регіонів України, встановлювати причинно-наслідковий зв’язок в окремих подіях історії краю, вміння вписати локальну подію в над локальний контекст тощо.
- форма проведення заліку – усна або письмова, види завдань – завдання, які потребують розгорнутих відповідей.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни