Історія України (від 1991 р. - до сьогодення)

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історія України (від 1991 р. - до сьогодення)
Код дисципліни
ОК 18
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
7 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати наукову хронологію, періодизацію і характеристики основних етапів сучасної історії України, основні тенденції історичного розвитку України в конкретні історичні періоди, найважливіші факти, події та процеси сучасної історії України. Вміти всебічно розглядати проблему дослідження з використанням відповідних джерел і наукової літератури з сучасної історії України, інтерпретувати інформацію з різноманітних джерел, досліджувати життя та діяльність конкретних людей у контексті їхньої історичної доби, робити висновки про результати діяльності осіб, спільнот та структур у конкретні історичні епохи, з’ясовувати взаємозв’язок між історичними подіями, явищами, процесами та демонструвати змістовні думки, обґрунтовані положення і висновки про них, виявляти і опрацьовувати належним чином джерела інформації. Прийняти і обґрунтувати рішення, що дозволяють виявляти спільні й відмінні риси в підходах українських і зарубіжних істориків до сучасної історії України.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати сучасні методи історичного пізнання; історичний термінологічно-понятійний апарат; характер і особливості історичного процесу в Україні. Вміти самостійно поглиблювати свої знання шляхом пошуку й опрацювання нової інформації з використанням сучасних технічних засобів; науково оцінювати роль суб’єктивних та об’єктивних чинників в історичному процесі, подіях і явищах.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна передбачає формування вміння критичного та незаангажованого аналізу історичних фактів та процесів стосовно історії України на сучасному етапі. Аналізуються етапи становлення та розвитку суверенної незалежної української держави з 1991 р. до сучасності. Висвітлюються питання соціального, економічного, культурного, освітнього розвитку України. Розкриваються проблеми зовнішньополітичної діяльності України, участь нашої держави у міжнародних організаціях. Досліджуються питання Революції Гідності та відсічі російської агресії. Мета дисципліни – опанування здобувачами освіти суті історичних процесів, що відбувалися в Україні від 1991 р до сучасності, усвідомлення їх об’єктивного характеру, взаємозв’язку та взаємозалежності, а також закономірностей розвитку, ролі об’єктивних та суб’єктивних чинників в історії; вміння працювати із вітчизняними та зарубіжними історичними джерелами пов’язаними з дослідженням сучасної історії України.
Рекомендована та необхідна література
25 років незалежності: нариси історії творення нації та держави / Відп. ред.: В. А. Смолій; Кер. авт. кол.: Г. Боряк. – К., 2016. – 796 с. АД 242. Історія мужності, братерства і самопожертви / Авт. проекту та уклад. І. Шторгін. – Харків, 2016. – 349 с. Алексєєв Ю. М., Кульчицький С. В., Слюсаренко А. Г. Україна на зламі історичних епох. (Державотворчий процес 1985-1999 рр.): Навчальний посібник / Ю. М. Алексєєв, С. В. Кульчицький, А. Г. Слюсаренко. – К., 2000. – 296 с. Даниленко В. М. Україна в 1985-1991 рр.: остання глава радянської історії /В. М. Даниленко. – К., 2018. – 278 с. Енциклопедія історії України / Редкол.: В. А. Смолій (голова редакційної ради) та ін. – Т. 1-10. - К., 2004-2013. Кульчицький С. В. Українська революція 2004 р. / С. В. Кульчицький; НАН України. Інститут історії України. – К., 2005. – 368 с. Литвин В. М. Україна: хроніка поступу (1991-2000) / В. М. Литвин. – К., 2000. – 516 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) – здатність здійснювати аналіз явищ і подій сучасної історії України застосовуючи принципи та методи історичної науки; формування вмінь студентів системно й історично аналізувати економічні, соціальні, політичні і духовні явища і процеси, що відбувалися в Україні; вироблення навичок компаративного бачення світових процесів 1991-2021 рр.; усвідомлення взаємозв’язку між фактами, подіями, явищами і процесами у минулому України та світу та на сучасному етапі.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Робота на семінарських заняттях. Самостійна робота. Контрольна робота. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – іспит; максимальна кількість 40 балів; результати навчання: знання наукової хронології, періодизації і характеристики основних етапів сучасної історії України, основних тенденцій історичного розвитку України в конкретні історичні періоди, найважливіших фактів, подій та процесів сучасної історії України; вміння всебічно розглядати проблему дослідження з використанням відповідних джерел і наукової літератури з сучасної історії України, з’ясовувати взаємозв’язок між історичними подіями, явищами, процесами та демонструвати змістовні думки, обґрунтовані положення і висновки про них, виявляти і опрацьовувати джерела інформації; вміння приймати і обґрунтовувати рішення, що дозволяють виявляти спільні й відмінні риси в підходах українських і зарубіжних істориків до сучасної історії України; форма проведення: письмовий іспит, в білеті 4 запитання.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни