Етнокультура міст і містечок

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Етнокультура міст і містечок
Код дисципліни
ВК 2.6
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
6 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати історію вивчення міських традицій у вітчизняній і західній традиції. Знати внесок культурних антропологів у дослідження міст; актуальність дослідження етнокультури укра їнських міст. Знати місце і роль спостережень в польовому дослідженні. види спостережень; прийоми первинної обробки польових матеріалів. Знати символіку і міфологія міського простору; символіку предметного оточення; особливості антропологічного дослідження в місті. Знати як вивчати міський фольклор; субкультури, їх визначення, підходи, типологія, історіографія. Вміти складати план антропологічного дослідження в місті, його загальні принципи та структуру. Вміти складати програми спостережень і програми-провідники для глибинного інтерв'ю. Приймати і обґрунтовувати рішення щодо складання звіту про польове дослідження у місті.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати найважливіші факти, події та процеси розвитку етнокультури міст і містечок України; як збирати етнографічний матеріал у місті; як обробляти та інтерпретувати отримані дані; як готувати звіт про результати антропологічного дослідження в місті. Вміти визначати взаємозалежності етнокультурних процесів в містах і містечках; проводити самостійні етнологічні наукові дослідження в місті; складати план роботи, опанувати етику польової роботи в місті; здобувати, аналізувати та архівувати зібрану інформацію. Володіти навичками історико-етнографічної роботи у містах та містечках, а також джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Зміст навчальної дисципліни
В контексті навчального курсу в книзі будуть розкриті головні проблеми етнокультури міста, подаватимуться матеріали для дискусій, аналізуватимуться сучасні урбанізаційні процеси в Україні. Особливе місце буде приділено питанням міської культури, зокрема, впливу урбанізації на традиційну культуру й навпаки. У процесі роботи використовуватиметься етнографічний підхід у дослідженні життя в містах і міської культури. Народні міфи й наукові теорії міського життя будуть розглянуті у світлі нещодавніх антропологічних досліджень, насамперед, у містах України. Особливу увагу буде звернуто на культурні процеси в містах: проблему сусідства; міську міфологію та фольклор; соціальну політику в місті тощо. Мета дисципліни полягає в тому, щоб дати студентам наукові дані з таких головних проблем, як етнокультура міст як наукова дисципліна, її сфера та значення; специфічні методологічні проблеми, методи й теоретичні засади, польові дослідження в місті; місто в історії та теорії; перспективи урбанізації; культура міст; міські субкультури; традиційна культура в урбанізованому контексті.
Рекомендована та необхідна література
Вебер М. Город. Л., 1923., Веєрман Р.К. Міграція в місто та соціальна мобільність //Філос.думка.1983. №4.С. 98– 102., Вивчення молоді на сучасному етапі: питання методології і методики. К., 1996. 232 с., Горбач А.Н. К вопросу о некоторых методологических аспектах исследования маргинализма //Харьковские социологические чтения – 97. Х., 1997. С.84–88., Закон України “Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні” //Відомості Верховної Ради. 2000. № 27. С. 474–480., Київ і кияни: соціологічні хроніки незалежності, К., 2000. 352 с., Мандибурга В. Особливості процесів маргіналізації населення України //Україна: аспекти праці.1998. № 6. С. 27–34.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): вироблення вмінь та навичок студентів аналізувати етнокультуру міст і містечок. Дисципліна «Етнокультура міст і містечок України» має значний світоглядний аспект, що передбачає вироблення в професійних істориків навичок самостійних оцінок і власних суджень щодо розвитку етнокультурних процесів в містах і містечках України.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем ЗМ1 (тест): РН 1.1, 1.5. — 10 балів/ 6 балів*. Контрольна робота з тем ЗМ2 (тест): РН 1.4., 2.1.— 10 балів/ 6 балів. Індивідуальне завдання 1: РН 1.2. - 10 балів/ 6 балів. Індивідуальне завдання 2: РН 1.3. - 15 балів/ 9 балів. Оцінювання роботи під час семінарських занять (ЗМ 1): РН 1.1., 1.5. - 15 балів/ 9 балів. Оцінювання роботи під час семінарських занять (ЗМ 2): РН 1.4., 2.1. - 20 балів/ 12 балів. Підсумкова контрольна робота Р.Н. 2.2., 4.1. - 20 балів / 12 балів максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. Підсумкове оцінювання: залік.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни