Історія України (з початку ХХ ст. - до Другої світової війни)
Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історія України (з початку ХХ ст. - до Другої світової війни)
Код дисципліни
ОК 16
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
5 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
Знати основні терміни та поняття дисципліни, наукову хронологію, періодизацію і характеристики основних етапів історії України з початку ХХ століття до Другої
світової війни
Знати основні тенденції та закономірності історичного розвитку України в конкретні
історичні періоди
Вміти виявляти історичні джерела для освітньої та наукової діяльності відповідно курсу історії України з початку ХХ столітття до Другої світової війни.
Вміти працювати з історичними текстами і документами, коментувати, анотувати їх відповідно до певних критеріїв.
Вміти встановлювати причиннонаслідкові зв’язки між подіями, явищами, процесами та робити обґрунтовані висновки про них.
Вміти проводити системний аналіз та робити обґрунтовані висновки щодо результатів діяльності осіб і спільнот у конкретні історичні періоди.
Приймати і обґрунтувати рішення, що пояснюють взаємозв’язки між процесами у минулому та на сучасному етапі української історії
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати сучасні методи історичного пізнання; історичні терміни та поняття; сутність, природу подій та процесів; основні наукові проблеми та концепції, пов’язані зі змістом навчального курсу.
Вміти науково аналізувати історіографічний матеріал та джерела, поглиблювати знання шляхом використання інформаційного потенціалу електронних ресурсів; здійснювати аналіз, узагальнення природи та генези історичних явищ з урахуванням суб’єктивних та об’єктивних чинників впливу; з’ясовувати причинно-наслідкові зв’язки історичних подій і процесів.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна складається із 2-х модулів. У першому модулі увага акцентується на політизації українського національного руху та соціально-економічних змінах в Україні початку ХХ століття, вивчаються «українське питання» напередодні Першої світової війни та стан українського суспільства у воєнних умовах. Висвітлюються вузлові сюжети часу Української революції 1917-1921 років: суспільні запити, протиборство політичних сил, державотворчі процеси та соціально-економічні перетворення в періоди Української Центральної Ради, Української Держави, Директорії УНР, ЗУНР, збройна боротьба за українську державність, міжнародні чинники, комуністично-радянська політика.
Другий модуль охоплює період 1920-1930-х років вітчизняної історії, коли український соціум сповна відчув на собі зародження та функціонування комуністичносталінської тоталітарної системи. Соціалістичні експерименти супроводжувалися аномаліями суспільного буття — голодомором-геноцидом 1932-1933 років, масовими політичними репресіями, а українська державність була поглинута в нетрях створеного СРСР. Вивчення історії України 1920-1930-х років передбачає вироблення у студентів на основі одержаних знань навичок самостійності суджень, оцінювання запропонованих до розгляду проблем, усвідомлення сутності суспільно-політичних процесів.
Рекомендована та необхідна література
Велика війна 1914–1918 рр. і Україна. У 2-х кн. – Кн. 1: Історичні нариси, 2014. – 784 с.; Кн. 2: Мовою документів і свідчень, 2015. – 800 с., Відносини держави, суспільства і особи під час створення радянського ладу в Україні (1917–1938 рр.) / Смолій В. А., гол. редкол. НАН України. Інститут історії України. – Т. 1. – К.: Інститут історії України, 2013. – 750 с. Т. 2. – К.: Інститут історії України, 2013. – 812 с., Директорія, Рада Народних Міністрів Української Народної Республіки 1918–1920: Документи і матеріали. У 2 т. – Т. 1. – К.: Вид-во Олени Теліги, 2006. – 688 с. – Т. 2. – К.: Вид-во Олени Теліги, 2006. – 744 с., Нариси історії української революції 1917–1921 років у двох книгах. - Кн. 1. - К.: Наукова думка, 2011. - 390 с. - Кн. 2. – К.:-“Наукова думка” 2012. – 464 с., Політичний терор і тероризм в Україні. XIX–XX ст.: Історичні нариси / Відп. ред. В. А. Смолій. НАН України. Інститут історії України. – К.: Наукова думка, 2002. – 952 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) – виробити здібність до планомірного, перманентного накопичення знань на основі самостійної орієнтації в сучасному інформаційному просторі; на прикладах історіографічних оглядів прищепити схильність до аналізу наукових текстів та професійної оцінки наукових публікацій; визначити основні види і групи джерел з історії України початку ХХ століття - 1930-х років з акцентом на вміння їх виявляти, систематизувати, науково-критично аналізувати, узагальнювати одержані результати; формувати здатність до творчого мислення, самостійності міркувань, суджень; на основі самостійних інтерпретацій співставляти події, явища, процеси у вітчизняній, європейській та світовій історії.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Робота на семінарських заняттях. Самостійна робота. Модульний контроль. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – іспит; максимальна кількість балів – 40 балів; результати навчання які будуть оцінюватись – знання основних термінів і понять дисципліни, наукової хронології, періодизації і характеристики основних етапів історії України з початку ХХ століття до Другої світової війни, основних тенденцій та закономірностей історичного розвитку України в конкретні історичні періоди; вміння відшуковувати для освітньої та наукової діяльності історичні джерела, працювати з історичними джерелами і документами, коментувати, анотувати їх відповідно до певних критеріїв, проводити системний аналіз та робити обґрунтовані висновки щодо результатів діяльності осіб і спільнот у конкретні історичні періоди; форма проведення і види завдань – письмовий іспит, в білеті 4 запитання. Студент не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше ніж 36 балів.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни