Історія України (ХІХ ст.)

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історія України (ХІХ ст.)
Код дисципліни
ОК 15
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
Розуміння застосовуваних способів та методів аналізу матеріалів дослідження. Знати і орієнтуватися у суспільно-економічних та суспільно-політичних процесах, які відбувалися на різних територіях українських земель у ХІХ ст. Вміння аналізувати основні проблеми економічного і політичного життя українських земель у складі Російської та Австрійської імперії у ХІХ ст., інтерпретувати процеси національно-культурного відродження на українських землях у ХІХ ст., що перебували у складі Романових й Габсбургів та їх подальший вплив на процеси становлення української державності. Навички та вміння розробляти і виконувати тематичні дослідження, інтерпретувати дані і робити висновки. Удосконалювати навички та вміння визначати й оцінювати особливості процесів національнокультурного відродження на різних частинах українських земель упродовж ХІХ ст. Здатність критично використовувати наукові бази даних та інші відповідні джерела інформації.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: історіографія, джерела, періодизацію, основні етапи та характеристики розвитку українських земель у ХІХ ст.; соціально-економічну та культурну історію доби, дискусійні питання, які потребують додаткового вивчення. Вміти: аналізувати основні проблеми української історії ХІХ ст.; самостійно працювати з історичними джерелами, отримувати інформацію шляхом їх критичного аналізу; розглядати найважливіші події і явища української історії ХІХ ст. в контексті європейської і світової історії; Володіти елементарними навичками для формування концептуального підходу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків перебігу історичних процесів на теренах України у ХІХ ст.
Зміст навчальної дисципліни
Розглядається і аналізується сучасний рівень наукових праць (на інформативному, інтерпретаційному та дискусійному рівнях) з вітчизняної історії ХІХ ст. Підтверджується тяглість між попереднім та наступним періодами історії України. Встановлюється місце і роль українських земель в історії Російської та Австрійської імперій. Досліджуються економічні та соціальні процеси і явища у контексті світової історії. По-новому інтерпретуються процеси пов’язані з національно-культурним відродженням на українських землях. Мета дисципліни – формування у студентів системних знань про історію українських земель у ХІХ ст. (у всіх її проявах) у контексті європейської та всесвітньої історії.
Рекомендована та необхідна література
Аркуша О.Г., Кондратюк К.К., Мудрий М.М., Сухий О.М. Час народів. Історія України ХІХ століття: Навчальний посібник / Заг. ред. М.М. Мудрого. – Львів, 2016. – 408 с., Бойко О. Д. Історія України: Посібник для студентів вищих навчальних закладів. – К., 1999.– 568 с., Борисенко В. Й. Курс української історії: З найдавніших часів до ХХ століття. – К., 1996. – 616 с., Верига В. Нариси з історії України (кінець XVIII – початок XX ст.). – Л.: Видво «Світ», 1996. – 447 с., Верстюк В. Ф., Дзюба О. М., Репринцев В. Ф. Україна від найдавніших часів до сьогодення: Хронологічний довідник. – К., 1995. – 687 с., Грицак Я. Й. Нарис історії України: формування модерної української нації ХІХ–ХХ ст.: [Навч. посібник для учнів гуманіт. гімназій, ліцеїв, студентів іст. фак. вузів, вчителів] – К.: Генеза, 1996. – 360 с., Дорошенко Д. І. Історія України в 2-х томах. Том І (від половини XVII століття). – К.: Глобус, 1991. – 349 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання – випрацювання у студентів навичків самостійної роботи з джерелами 4означеної доби та усвідомлення існування різнопланових історіографічних підходів. На прикладі вивчення процесів модернізації та національного відродження сформувати усвідомлення важливості розуміння людини і суспільства конкретної доби у всіх проявах її життєдіяльності. Навчити цілісного сприйняття історії як науки, що потребує значної кількості спеціальних знань, занурення у специфіку епохи та регіону.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Модульна контрольна робота ЗМ. Реферат. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Підсумкова контрольна робота, іспит – 40 балів/ 24 балів. * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. Підсумкове оцінювання у формі іспиту: максимальна кількість балів які можуть бути отримані студентом – 40 балів за 100-бальною шкалою; форма проведення і види завдань – письмові завдання у вигляді тестів різного рівня складності і питання для аналітичних висновків та узагальнень; мінімальний пороговий рівень оцінки, за якої екзамен вважається складеним - для отримання загальної позитивної оцінки з дисципліни оцінка за іспит не може бути меншою 24 балів (рекомендований мінімум). Студент не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше ніж 36 балів (рекомендований мінімум).
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни