Архівознавство

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Архівознавство
Код дисципліни
ОК 36
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати основні етапи становлення та історію розвитку архівної справи в Україні та світі, теоретичні засади архівознавства, його джерельну базу, понятійно-термінологічний апарат та історіографію, мережу центральних, місцевих та галузевих архівів України, принципи комплектування, організації зберігання та використання документів Національного архівного фонду. Вміти здійснювати пошук джерельної інформації, користуватися архівними інформаційними ресурсами та пошуковими базами даних, працювати з історичними документами в архівах, аналізувати та систематизувати інформацію, відбирати документи для проведення власних наукових досліджень, презентувати та узагальнювати результати архівних досліджень.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати основні періоди історичного розвитку людства, етапи формування джерельної бази історії України. Вміти здійснювати пошук інформації, застосовувати методи джерелознавства та спеціальних історичних дисциплін. Володіти навичками роботи з науково-довідковим апаратом бібліотек та інформаційно-пошуковими базами даних історичних джерел і літератури.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення студентів з процесом виникнення архівів, формуванням документальних колекцій, організацією діяльності архівних установ в Україні та світі, основними етапами розвитку архівознавства. Формування знань з теорії та методики архівознавства. Аналіз принципів формування Національного архівного фонду, основних засад зберігання, описування та класифікації архівних документів, організації доступу до документної інформації та напрямів її використання. Розкриття особливостей функціонування архівів у добу інформаційного суспільства, створення електронних архівів та інформаційнопошукових баз даних. З’ясування інформаційного потенціалу архівних зібрань для проведення історичних досліджень, організації використання документів в науковій, освітній, соціокультурній діяльності. Мета дисципліни – сформувати у студентів цілісну систему знань з теорії архівознавства, історії розвитку та сучасної організації архівної справи, функціонування системи архівних установ України, комплектування, організації зберігання та використання документів Національного архівного фонду.
Рекомендована та необхідна література
Архівознавство: Підруч. для студ. іст. ф-тів вищ. навч. закладів України / За заг. ред. Я. С. Калакури та І. Б. Матяш. – 2-ге вид., випр. і доп. – К., 2002. – 356 с. Архівні установи України: Довідник. Т. 1. Державні архіви /Редкол.: Г. В. Боряк (голова), І. Б. Матяш, Г. В. Папакін. – 2-е вид., доп. – К., 2005. – 692 с. Державна архівна служба України: веб-портал. URL: http://www.archives.gov.ua Калакура Я.С. Архівний менеджмент в умовах демократизації та децентралізації суспільства // Архіви України. – 2016. – № 5–6. – С. 119–135. Матяш І. Архівознавство: методологічні засади та історія розвитку. – К., 2012. – 515 с. Нариси історії архівної справи в Україні / За заг. ред. І. Б. Матяш та К. І. Климової. – К., 2002. – 612 с. Палієнко М.Г. Образ «архіву» у сучасному науковому дискурсі: множинність інтерпретацій // Архіви України. – 2016. – № 5-6. – С.136–152.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формування у студентів системи знань з історії, теорії та методики архівознавства. У результаті вивчення курсу студенти повинні засвоїти процес виникнення архівів та головні тенденції розвитку архівної справи у світі, вивчити систему архівних установ України та принципи формування Національного архівного фонду, оволодіти знаннями з організації зберігання документів, методами пошуку ретроспективної інформації та організації її використання у дослідницькій діяльності.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Індивідуальне завдання. Бліц-опитування з тем. Підсумкова контрольна робота (залік). * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. Підсумкове оцінювання: - форма оцінювання – залік; максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни