Інститут президентства: український та світовий досвід (ХХ-ХХІ ст.)

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Інститут президентства: український та світовий досвід (ХХ-ХХІ ст.)
Код дисципліни
ВК
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати особливості державотворчих процесів досліджуваного періоду в Україні та світі. Знати стан джерельної бази та історіографію проблематики зазначеного періоду. Знати найважливіші факти та події в історії діяльності світових та українських лідерів. Знати основні політичні постаті світової та української історії періоду кінця ХХ – початку ХХІ століть. Знати відмінності та особливості в становленні політичних еліт різних періодів досліджуваних країн. Вміти формувати, формулювати та обґрунтовувати власне бачення проблем історичного розвитку інституту президенства на сучасному етапі. Вміти здійснювати історичний аналіз впливу суспільно-політичних процесів на розвиток інституту президенства в України та світі в цілому.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати: сучасні методи історичного пізнання, характер історичного процесу та розвитку України та світу. Вміти: самостійно поглиблювати свої знання шляхом пошуку та опрацювання нової інформації, науково оцінювати роль суб’єктивних та об’єктивних чинників в історичному процесі, подіях та явищах. Володіти елементарними навичками аналізу історичних джерел, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, розуміти базові поняття політичної історії («президент», «інститут президенства», «імпічмент», «державотворення», «внутрішня політика»).
Зміст навчальної дисципліни
Сучасна світова історія та історія України, як її складова, являє собою комплекс проблем, які потребують всебічного висвітлення на основі широкого кола джерел та історіографічних досліджень. Вивчення традицій інституту президенства на межі тисячоліть дозволить нам краще розібратися у всіх тих світових процесах, що відбуваються навколо нас кожен день. Так склалося, що політика глав великих держав часто накладає відбиток на зовнішню та навіть внутрішню політику інших країн, може руйнувати їхні уклади, або навпаки покращувати складові політичного курсу. Окремої уваги заслуговує вивчення інституту президенства на теренах колишнього Радянського Союзу, в тому числі й в Україні. Розгляд світових та українських практик даного інституту дозволить провести порівняльну характеристику та виробити механізми можливих теоретичних змін для даного інституту в нашій державі. Окрім того, світові реалії включають в себе інститут так званих президентів – диктаторів, вивчення яких є аналогічною вважливою складовою світових глобалістичних процесів. Мета дисципліни – поглибити знання студентів з сучасної світової історії та історії України ХХ – ХХІ століть, досліджуючи роль президентів як глав держав у державотворчих процесах своїх країн, у формуванні політичних систем, в економічних, суспільних, соціальних, політичних, культурних розвитках досліджуваного періоду.
Рекомендована та необхідна література
Вульф М. Вогонь і лють: всередині Билого Дому Трампа / М.Вульф. – К., 2018. – 480 с. Гальчинський А. Помаранчева революція та нова влада / А. Гальчинський. – К., 2005. – 368 с. Грач Л. Україна після Кучми / Л. Грач. – К., 2005. – 224 с. Кармазіна М.Президентство: український варіант / М.Кармазіна. – К., 2007. – 365 с. Каспаров Г. Зима наближається / Г. Каспаров. – Х., 2016. – 320 с. Кравчук Л. Маємо що маємо: Спогади і роздуми / Л.Кравчук. – К., 2002. – 392 с. Кульчицький С. Помаранчева революція / С. Кульчицький. – К., 2005. – 368 с. Литвин В. Президенти. Політичне лідерство: світові реалії, українська практика / В. Литвин. – К., 2019. – 464 с. Райс К. Демократія / К.Райс. – Х., 2018. – 320 с. Ющенко В. Недержавні таємниці: нотатки на берегах пам’яті / В.Ющенко. – К., 2014. – 511 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формувати здатність до цілеспрямованого накопичування знання, самостійного пошуку та опрацювання інформації, а також здатність до творчого мислення, яке полягає у схильності до нестандартного вирішення задач, самостійності міркувань та умовиводів з сучасної історії України та світу в цілому; застосовувати набуті знання з сучасної історії у повсякденній діяльності для орієнтації в державотворчих, політичних, соціальних, економічних, культурних процесах, оцінки політичних явищ і подій; критично усвідомлювати взаємозв’язкок між фактами, подіями, явищами і процесами у минулому та сучасності. Надавати кваліфіковані консультації з питань сучасної історії.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Бліц-опитування з тем ЗМ1. Реферати. Підсумкова контрольна робота (залік). Підсумкове оцінювання: залік.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни