Історія українського мистецтва ХХ—ХХІ ст.
Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історія українського мистецтва ХХ—ХХІ ст.
Код дисципліни
ВК 3.2
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
4 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати наукову хронологію, періодизацію і характеристики основних етапів розвитку культури.
Знати основні тенденції мистецького розвитку в конкретний історичний період.
Знати найважливіші факти, події та процеси історії мистецтва.
Вміти всебічно розглядати проблему дослідження з використанням відповідних джерел і наукової літератури.
Вміти інтерпретувати інформацію з різноманітних джерел.
Вміти досліджувати життя та діяльність певних митців у контексті їхньої історичної доби.
Вміти робити висновки про результати діяльності осіб, спільнот та структур у конкретні історичні епохи.
Вміти виявляти закономірності та особливості національного та зарубіжного мистецтва та їх взаємозалежності у процесі історичного розвитку.
Вміти виявляти і опрацьовувати належним чином джерела інформації.
Прийняти і обґрунтувати рішення, що дозволяють виявляти спільні й відмінні риси в підходах українських і зарубіжних істориків до історії мистецтва.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати сучасні методи історичного пізнання; історичний термінологічнопонятійний апарат; характер і особливості культурного розвитку України та світу.
Вміти самостійно поглиблювати свої знання шляхом пошуку й опрацювання нової інформації з використанням сучасних технічних засобів; науково оцінювати
роль суб’єктивних та об’єктивних чинників в історично - культурному процесі, подіях і явищах.
Зміст навчальної дисципліни
Концептуальна ідея – висвітлення поступу українського мистецтва, його значення для ідентифікації поколінь українців; з’ясування людського фактору у мистецькому розвиткові. Вивчення відбувається як за проблемно-хронологічним методом (напрями:живопис, графіка, пластичне, тонічне мистецтво, комбіновані напрями, до прикладу театр, кінематографія; за певною тематикою: напр. «українське мистецтво у гібридній війні», «історично-культурницький інтернет-мем»; так і за запропонованими студентами формами (дискусійні майданчики у форматі круглих столів; екскурсії; презентації, інтернет-конференції тощо). Навчальна дисципліна складається із 2-х блоків. Кожен блок включає в себе лекції, самостійну роботу студентів, які завершуються рейтинговим контролем рівня
засвоєння знань програмного матеріалу даної частини курсу.
Мета дисципліни – висвітлення гуманістичного змісту українського мистецтва, його значення для національного самоусвідомлення поколінь українського народу;
формування у студентів цілісного погляду на українське мистецтво у європейському та світовому контекстах.
Рекомендована та необхідна література
Грінченко М. Історія української музики / Микола Грінченко. – Київ, 1922. – 278, X c. : іл.// Електронна бібліотека «Україніка». URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0004375
Історія українського мистецтва : у 5 т. Київ, 2006 - 2011. Т. 5 : Мистецтво XX століття. – 2007. – 1047 c.
Історія української культури / Під заг. ред. І. Крип'якевича. – К.: Либідь, 1994. – 656 с.
Історія української культури: у 5 т., 9 кн. / ред. кол.: Скрипник Г.А., Пилипчук Р.Я., Рубан В.В., Пономар Л.Г. [та ін.]. – К., 2001 – 2013.
Калакура Я.С., Рафальський О.О., М.Ф. Юрій. Українська культура: цивілізаційний вимір. / Я.С. Калакура, О.О. Рафальський, М.Ф. Юрій. – К.: ІПіЕНД ім. І.Ф. Кураса НАН України, 2015. – 496 с.
Петасюк О. І. Сторінки історії українського мистецтва. К.: «Аграр Медіа Груп», 2014. – 52 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) - здатність у процесі навчання, здійснювати аналіз історичних явищ і подій, що передбачає застосування теорій та методів історичної науки; формування вмінь студентів системно й історично аналізувати матеріальні і духовні явища культури; вироблення навичок компаративного бачення світових процесів; порівняння змісту різних текстів, пошук та узагальнення інформації з досліджуваної проблеми; критичне усвідомлення взаємозв’язку між фактами, подіями, явищами і процесами у минулому та сучасності; сприяння усвідомленню сутності культурних процесів та явищ; персоніфікація історії мистецтва.
Фахові компетентності – здатність використовувати фахові знання та професійні навички для виявлення, охорони та популяризації історико-культурної спадщини; здатність використовувати у фаховій діяльності знання гуманітарних та соціальних наук, вміння аналізувати, оцінювати і прогнозувати політичні, економічні, культурні й соціальні події та явища.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота (тест). Робота на семінарських заняттях. Самостійна робота. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання - іспит; максимальна кількість балів які можуть бути отримані студентом - 40 балів; результати навчання які будуть оцінюватись – знання наукової хронології, періодизацію і характеристику основних етапів історії мистецтва, основні тенденції, закономірності культурно-історичного розвитку в конкретні історичні періоди, найважливіших фактів, подій та процесів історії мистецтва, вміння всебічно розглядати проблему дослідження з використанням відповідних джерел і наукової літератури, з’ясовувати взаємозв’язок між історичними подіями та культурними явищами, процесами та демонструвати змістовні думки, обґрунтовані положення і висновки про них, виявляти спільні й відмінні риси в підходах українських і зарубіжних істориків до історії мистецтва; форма проведення і види завдань – письмовий іспит, в білеті 2 запитання.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни