Україна в роки Другої світової війни: історичні факти та ідеологічні міфи

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Україна в роки Другої світової війни: історичні факти та ідеологічні міфи
Код дисципліни
ВК
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати наукову хронологію, періодизацію і характеристики основних етапів історії України в роки Другої світової війни, основні тенденції історичного розвитку України в конкретні історичні періоди, найважливіші факти, події та процеси історії України в роки Другої світової війни. Вміти всебічно розглядати проблему дослідження з використанням відповідних джерел і наукової літератури з історії України в роки Другої світової війни, інтерпретувати інформацію з різноманітних джерел, досліджувати життя та діяльність конкретних людей у контексті їхньої історичної доби, робити висновки про результати діяльності осіб, спільнот та структур у конкретні історичні епохи, з’ясовувати взаємозв’язок між історичними подіями, явищами, процесами та демонструвати змістовні думки, обґрунтовані положення і висновки про них, виявляти і опрацьовувати джерела інформації.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати сучасні методи історичного пізнання; історичний термінологічно-понятійний апарат; характер і особливості історичного процесу в Україні. Вміти самостійно поглиблювати свої знання шляхом пошуку й опрацювання нової інформації з використанням сучасних технічних засобів; науково оцінювати роль суб’єктивних та об’єктивних чинників в історичному процесі, подіях і явищах.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна передбачає формування вміння критичного та незаангажованого аналізу історичних подій, що відбувалися на теренах України в роки Другої світової війни. Враховуючи, що означений період у вітчизняній історії є одним із найбільш актуальних для суспільного запиту, він зазнав потужного ідеолого-політичного впливу, що призвело до тенденційності та заангажованості у висвітленні цілого ряду проблем історії України 1939-1945 рр. Лише в період після відновлення незалежності української держави, коли були розсекречені документи архівних фондів та отримано доступ до зарубіжної історіографії, виникла можливість для формування об’єктивних наукових студій з означеної тематики. Однак, і на даний час залишається ціла низка проблем, які потребують розвінчання ідеологічних догматів та відновлення історичних фактів. Мета дисципліни – опанування здобувачами освіти суті історичних процесів, що відбувалися в Україні в роки Другої світової війни, усвідомлення їх об’єктивного характеру, взаємозв’язку та взаємозалежності, а також закономірностей розвитку, ролі об’єктивних та суб’єктивних чинників в історії; вміння працювати зі специфічними вітчизняними та зарубіжними історичними джерелами, пов’язаними з дослідженням історії України в роки Другої світової війни.
Рекомендована та необхідна література
Архіви окупації. 1941-1944 / Упоряд.: Н. Маковська. – К., 2006. – Т. 1. – 871 с. Беркгоф К. Жнива розпачу. Життя і смерть в Україні під нацистською владою /К. Беркгоф. – К., 2011. – 455 с. Боротьба за Україну в 1943-1944 рр.: влада, збройні сили, суспільство: збірник наукових праць / Відп. ред.: О. Є. Лисенко. – К., 2014. – 621 с. Вегеш М., Токар М. Карпатська Україна на шляху державотворення / М. Вегеш, М. Токар. – Ужгород, 2009. – 446 с. Друга світова війна в історичній пам’яті України: за матеріалами Українського інституту національної пам’яті. К.; Ніжин, 2010. – 247 с. Кашеварова Н. Г. Діяльність Оперативного штабу Розенберга з вивчення нацистами “східного простору” (1940-1945) / Н. Г. Кашеварова;. – К, 2014. – Ч. 1: Джерелознавче дослідження. – 552 с.; Ч. 2: Документи. – 992 с. Кентій А. В., Лозицький В. С. Війна без пощади і милосердя: Партизанський фронт у тилу вермахту в Україні (1941-1944) / А. В. Кентій, В. С. Лозицький. – К., 2005. – 408 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) – здатність здійснювати аналіз явищ і подій історії України в роки Другої світової війни, застосовуючи принципи та методи історичної науки; формування вмінь студентів системно й історично аналізувати явища і процеси, що відбувалися в Україні в 1939-1945 рр.; вироблення навичок компаративного бачення світових процесів у роки Другої світової війни; усвідомлення взаємозв’язку між фактами, подіями, явищами і процесами у минулому України та світу.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Самостійна робота (есе). Контрольна робота. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – залік; максимальна кількість балів які можуть бути отримані студентом – 40 балів; результати навчання які будуть оцінюватись – знання основних тенденцій історичного розвитку України, найважливіших фактів, подій та процесів історії України в роки Другої світової війни, вміння всебічно розглядати проблему дослідження з використанням відповідних джерел і наукової літератури, інтерпретувати інформацію з різноманітних джерел, з’ясовувати взаємозв’язок між історичними подіями, явищами, процесами та демонструвати змістовні думки, обґрунтовані положення і висновки про них, виявляти спільні й відмінні риси в підходах українських і зарубіжних істориків до історії України в роки Другої світової війни. Форма проведення і види завдань – письмовий залік, в білеті 4 запитання; для отримання загальної позитивної оцінки з дисципліни оцінка за залік не може бути меншою 24 бали.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни