Історія середніх віків та раннього нового часу

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історія середніх віків та раннього нового часу
Код дисципліни
ОК 20
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати стан джерельної бази та історіографію з історії країн середньовічної Західної Європи; основні події і процеси в державах Західної Європи в епоху середньовіччя, основні тенденції їхнього розвитку та чинники, що на них впливали, стан джерельної бази та історіографію з історії країн ранньомодерної Західної Європи, основні події і процеси в державах Західної Європи в епоху раннього нового часу, основні тенденції їхнього розвитку та чинники, що на них впливали, основні риси та типологічні особливості розвитку країн Західної Європи у середні віки та ранньомодерну добу. Вміти визначати й аналізувати особливості суспільно-політичних, культурних, релігійно-ідеологічних, етнодемографічних та економічних процесів в епоху середньовіччя та раннього нового часу, порівнювати розвиток західноєвропейських країн у середньовічну добу і ранній новий час; структуровано й аргументовано викладати в усній та письмовій формі свої знання і думки стосовно проблематики навчальної дисципліни.
Форма навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати найважливіші факти, події та процеси історії європейських народів епохи античності. Вміти визначати особливості розвитку та характерні риси, що властиві для суспільного ладу, державного устрою, економічно-господарської сфери, культурного та релігійноідеологічного розвитку середньовічної та ранньомодерної Західної Європи; системно аналізувати ці риси у порівнянні між собою та країнами Сходу. Володіти навичками пошуку і критики джерел, роботи з інформаційними ресурсами й історичними картами, встановлення причинно-наслідкових зв’язків в опрацюванні джерел та наукової літератури.
Зміст навчальної дисципліни
Навчальна дисципліна «Історія середніх віків та раннього нового часу» знайомить студентів з основними напрямками досліджень, що присвячені історичному та культурному розвитку країн Західної Європи в епоху середньовіччя та раннього нового часу (V – перша половина XVІІ ст.); писемними, візуальними й археологічними джерелами та сучасними міждисциплінарними підходами до їх опрацювання. У процесі вивчення дисципліни розглядаються суспільно-політичні, культурні, релігійно-ідеологічні, етнодемографічні та економічні чинники в історичному розвитку тогочасної європейської цивілізації V – першої половини XVІІ ст.. Значна увага приділяється ролі католицької церкви в житті середньовічних та ранньомодерних суспільств Західної Європи, державотворчим процесам, політичному устрою та міжнародним відносинам. Мета дисципліни полягає в опануванні знань про специфіку історичного розвитку, суспільно-політичні, економічні й культурні процеси у країнах Західної Європи в епоху середньовіччя та раннього нового часу (V – перша половині XVII ст.); формуванні системних знань про роль і місце західноєвропейської цивілізації доби середньовіччя й раннього модерну у світовому історичному процесі.
Рекомендована та необхідна література
Історія західноєвропейського раннього нового часу. Хрестоматія: навч. посіб. / упоряд. В. О. Дятлов, П. М. Котляров. Кив: ВПЦ Київський ун-т, 2019. Історія західноєвропейського Середньовіччя. Хрестоматія: навчальний посібник для студентів гуманітарних спеціальностей вищих навчальних закладів / упоряд. М. О. Рудь. Київ: Либідь, 2005. Котляров П. Гуманіст і реформатор: освітні, релігійні та соціально-політичні практики Філіпа Меланхтона. Київ-Вінниця: Нілан-ЛТД, 2017. Котляров П. Філіп Меланхтон. Фенікс Реформації. Київ: Дух і Літера, 2020. Крижановська О. О., Крижановський О. П. Історія середніх віків. Вступ до історії західноєвропейського Середньовіччя. Київ: Либідь. 2004.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): розвиток практичних здібностей у студентів щодо вміння всебічно аналізувати суспільно-політичні, економічні та культурні процеси у державах Західної Європи в епоху середньовіччя та раннього нового часу в контексті світового історичного процесу; навчити виокремлювати і порівнювати спільні та відмінні риси розвитку західноєвропейських країн у V – першій половині XVІІ ст.; формування навичок роботи з сучасними інформаційними ресурсами з метою ефективного пошуку та верифікації історичних джерел і наукової літератури з навчальної дисципліни.
Методи та критерії оцінювання
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни