Культурна антропологія

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Культурна антропологія
Код дисципліни
ОК 29
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
2 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Знати: предмет, функції та методологію курсу «Культурна антропологія», її місце в системі історичних наук, ключові проблеми культурної антропології, закономірності виникнення, формування та розпаду етнічних спільнот, підходи до класифікації етносів, складові традиційної культури етнічних спільнот; розуміти співвідношення сучасної етнічної та політичної карти світу, сучасні етнічні процеси; усвідомлювати різноманітність та рівноцінність етнічних культур, особливості етнооб’єднавчих та етнорозмежувальних (дезінтеграційних) етнічних процесів та основні риси консолідації етнічних спільнот: спільність мови, спільність території, спільність культури. Вміти: застосовувати основні методи культурної антропології, використовувати отримані знання для подальшого поглибленого вивчення історичних навчальних дисциплін, простежувати взаємозв‘язок між етносом, культурою та мовою.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати форми людських спільнот, найважливіші події вітчизняної та світової історії, поділ світу на регіони та їх розміщення на мапі, володіти фаховими компетентностями, сформованими під час вивчення дисциплін «Археологія та праісторія», «Історія України» та «Історія української та зарубіжної культури». Вміти користуватися науковою та довідковою літературою, в якій висвітлюється етнічна історія та світовий історико-культурний процес. Володіти елементарними навичками джерельної критики, історичного аналізу, встановлення причинно-наслідкових зв‘язків.
Зміст навчальної дисципліни
Культурна антропологія – навчальна дисципліна, яка вивчає народи світу, їхнє походження, етнічну історію, традиційно-побутову культуру та характер міжетнічних відносин. Культурна антропологія розкривається як система знань, що вивчає процеси формування людської культури завдяки дослідженню особливостей етнічних культур, які визначають сутність і поведінку людини. Курс знайомить із науковими дослідженнями народознавчих дисциплін, розкриває загальні проблеми культурного розвитку людства, феномен «людини» у культурному середовищі, розглядає головні напрямки та школи. Мета дисципліни «Культурна антропологія»: формування у студентів цілісного бачення культурних процесів та явищ шляхом опанування теоретичних та методологічних підходів, сформованих у культурній антропології; ознайомити студентів з антропологічними, етнолінгвістичними, етнопсихологічними особливостями народів світу; формувати системні уявлення про типи етнічних спільнот, етногенез, етнічну історію народів світу, їхній побут, традиції, звичаї, матеріальну та духовну культуру; виробити вміння самостійно аналізувати етнодемографічні, міграційні процеси, витоки етнічних конфліктів; сприяти вихованню у студентів поваги до етнокультури та традицій власного народу та народів світу.
Рекомендована та необхідна література
Борисова О.В. Соціальна антропологія. Навчальний посібник. К.: Кондор, 2016. 224 с. Борисова О. В. Соціально-історична антропологія: електронний навчальний посібник / О. В. Борисова. Луганськ, 2009. 270 с Гриценко В. Людина і культура. К.: Либідь, 2000. 368 с. Ейкельман Д. Близький Схід та Центральна Азія: антропологічний підхід. К.: Стилос, 2005. 374 с. Історія світової культури: культурні регіони. К.: Либідь, 2000. 520 с. Кафарський В.І. Савчук Б.П. Етнологія. К., 2006. 432 с. Культурологія. К.: Центр учбової літератури, 2010. 370 с. Леві-Строс К. Структурна антропологія. К.: Основи, 1997. 492 с. Матвєєва Л. Культурологія. К.: Либідь, 2005. 512 с
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) вивчення дисципліни «Культурна антропологія» – вироблення вмінь та навичок студентів аналізувати етнічну карту світу, ареальні та регіональні процеси етногенезу різних народів, класифікувати народи за антропологічними ознаками, приналежністю до релігій, мовних сімей, господарчо-культурних типів, а також навичок роботи з науковою літературою та історичними жерелами.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Реферат з тем. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – іспит; максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів; оцінюються такі результати навчання студента: вміти з‘ясовувати регіональні етноісторичні та етнографічні особливості народів світу, вміти встановлювати причиннонаслідкові зв‘язки між позитивними зрушеннями в національній політиці держав і вирішенням проблем гармонізації етнонаціональних взаємин; форма проведення іспиту – письмова, види завдань – завдання, які потребують розгорнутих відповідей; мінімальний пороговий рівень екзаменаційної оцінки, за якої іспит вважається складеним – 24 бали; необхідна умова допуску до іспиту: студент не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше ніж 20 балів. Рекомендований мінімум допуску до іспиту – 36 балів.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни