Вступ до історії України та культурної антропології
Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Вступ до історії України та культурної антропології
Код дисципліни
ОК 42
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
Знати: класичні роботи істориків минулого та сучасних вчених
Знати: найновіші напрями історичних студій в світовій історіографії
Вміти: аналізувати уявлення різних соціальних груп в певні періоди історії України про співвідношення часу й простору
Вміти: оцінювати популярність та довготривалість місць пам’яті українського соціуму за максимальною різновидністю джерел
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Відсутні у зв’язку з тим, що слухацька аудиторія представлена студентамипершокурсниками, котрі щойно приступають до навчального процесу в університеті.
Зміст навчальної дисципліни
Курс покликаний пояснити студентампершокурсникам основи наукової роботи професійного історика, а також археолога та етнолога. Пропонуються всі найновіші напрями європейської та американської історіографії та демонструються можливості застосування їхніх методів, форм та змістових блоків аналізу на українських матеріалах. Студенти отримують знання й навички аналізу сприйняття часу, простору, місць пам’яті, ментальних проявів та інших форм існування українського соціуму. Демонструються прийоми роботи в бібліотеці та архіві, з книгами та рукописами, матеріальними й зображальними джерелами, нетрадиційними для істориків засобами фіксації «слідів історії».
Мета дисципліни – ознайомити студентів-першокурсників з суттю професії історика, переконавши у вірності обраного фахового спрямування здобуття освіти в контексті широких можливостей для подальшої професійної діяльності і служіння розвитку Україні, як суверенній державі, та її суспільству. Акцентувати уваги студентів-істориків на зростанні важливості історичної освіти та професійної діяльності в світлі сучасних подій, що вимагає максимальної популяризації знань з історії України, а отже відповідної професії. Одночасно пояснити напрями, методи і принципи роботи професійного історика, інструментарій його професійної діяльності; наголосити на важливості і першочерговості вивчення джерельної бази для об’єктивного дешифрування минулого як важливої мети історичного дискурсу; важливість подолання «білих плям» в історії України; ознайомити з модерними підходами до вивчення предмету і об’єкту історичної науки та їх відповідний сучасним запитам підбір.
Рекомендована та необхідна література
Блок М. Апологія історії або ремесло історика / Пер. з фр. К.: Laurs, 2018. 144 с.
Винайдення традиції. Ред. Ерик Гум, Теренс Рейнджер / Пер. з англ. К.: Ніка-Центр, 2015. 448 с.
Зашкільняк Л. Методологія історії від давнини до сучасності. Львів, 1999.
Козеллек Райнгарт. Часові пласти. Дослідження з теорії історії / Пер. з нім. К., 2006. 436 с.
Колінгвуд Робін Джордж. Ідея історії / Пер. з англ. К.: Основи, 1996. 615 с.
Ле Гоф Жак, Нора Пьєр. Займатися історією / Пер. з фр. Т.1-3. К., 2010.
Про А. Двенадцать уроков по истории / Пер. с фр. М.: РГГУ, 2000. 336 с.
Рюзен Й. Новы шляхи історичного мислення / Пер. з нім. Львів: Літопис, 2010. 358 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) Випрацювати у студентів навички самостійної роботи з історичними джерелами та засвоєння способів аналізу різнопланових історичних документів і пам’яток. Спрямувати систему мислення студентів зі звичного лінеарного сприйняття історії до розуміння багатовекторності історичного процесу, можливості багатомірності підходів до його студіювання та висвітлення. Привчити до серйозного сприйняття історії як аналітичної науки, фахового аналізу історичного процесу в Україні в контексті світової історії.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Індивідуальне творче завдання з тем. Підсумкова контрольна робота (залік). Максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю - підсумкове оцінювання: форма заліку: письмова. Максимальна кількість балів, які можуть бути отримані – 40, пороговий бал – 24. Оцінюються такі результати навчання студентів: теоретичні знання курсу, критичні вміння аналізувати різновидові історичні документи. Форма проведення заліку – письмова. В кожному варіанті два питання загальнотеоретичного характеру, кожне з яких охоплює тематику першого і другого модульних блоків і оцінюється у 20 балів максимум. Необхідна умова допуску до заліку: студент не допускається до заліку, якщо набрав менше ніж 20 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до заліку – 36 балів.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни