Преісторія
Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Преісторія
Код дисципліни
ОК 28
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Знати основний термінологічно-понятійний апарат археології та преісторії, культурно-хронологічну періодизацію археології та преісторії, основні джерела дослідження археології та преісторії, основні типи археологічних пам’яток та методі і процедури дослідження в археології та преісторії.
Вміти характеризувати (визначити риси, які характерні й властиві) культурнохронологічні етапи періодизаційних схем археології та преісторії, визначати й оцінювати археологічні епохи та пам’ятки в преісторії, визначати методи дослідження культурних шарів та археологічних памяток, визначати процедури археологічного дослідження, провести аналіз культурних явищ та природно-кліматичних змін, з’ясовувати методи дослідження культурно-хронологічних етапів в археології та преісторії, встановлювати причинно-наслідковий зв'язок між археологічними джерелами та методами дослідження в археології і преісторії, з’ясовувати причини та умови змін культурних традицій в археології та преісторії.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Немає.
Зміст навчальної дисципліни
Ознайомлення з основними джерелами та методами дослідження преісторії та археології. Розкриття процесу дослідження та взаємозв’язку археологічних, біологічних та геологічних джерел для відтворення етапів становлення та реконструкції історії людства. Визначення специфіки джерельної бази археології та преісторії в процесі моделювання та реконструкції історичних процесів. З’ясування основних методів дослідження археології та преісторії. Висвітлення загальних періодизацїйних схем та хронології важливих історико-археологічних етапів. Початковий аналіз та групування джерел археології та преісторії.
Мета дисципліни – сформувати у студентів системну уяву про методи та джерела археології та преісторії.
Рекомендована та необхідна література
Березанська С. С., Гладилін В. М., Гладких М. І. та ін. Давня історія України в трьох томах. Первісне суспільство. Том 1. Київ : Наукова думка, 1997. 550 с.
Бунятян К. П., Мурзин В. Ю., Симоненко О. В. На світанку історії. Т.1. К., 1999.
Залізняк Л. Л. (редактор) Археологія України. Курс лекцій. Київ: Либідь, 2005.
Залізняк Л. Л. Первісна історія України: Навч. посібник. Вища шк., 1999. 263 с..
Ситник О. Культурна антрополоrія: походження людини і суспільства. Навч. посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. 180 с.
Словник-довідник з археології. К, Наукова Думка, 1996.
Станко В.Н., Гладких М.І., Сегеда С.П. Історія первісного суспільства. К.: Либідь. 1999.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі): формування цілісної системи знань про історичну реконструкцію основних етапів становлення людства на основі джерел археології та преісторії. У результаті вивчення курсу студенти повинні засвоїти початкові елементи науково-дослідної роботи, вміти оцінювати головні тенденції, динаміку та основні культурно-хронологічні етапи розвитку на основі археологічних та преісторичних джерел. Аналізувати джерела та методи археології і преісторії, набути навички роботи із науковою літературою.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Контрольна робота з тем. Реферат-таблиця з тем. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Підсумкове оцінювання – іспит, максимальна кількість балів, які може отримати студент – 40 балів; оцінюються такі результати навчання студента: вміння встановити причиннонаслідковий зв'язок між археологічними джерелами та методами дослідження в археології і преісторії, з’ясовувати причини та умови зміни культурних традицій в археології та преісторії, визначити місце культурної традиції в історико-археологічній періодизації на фоні природнокліматичних змін. Форма проведення іспиту – письмова, види завдань – тести; мінімальний пороговий рівень екзаменаційної оцінки, за якої іспит вважається складеним – 24 бали. Необхідна умова допуску до екзамену: студент не допускається до екзамену, якщо під час семестру набрав менше ніж 20 балів (критично-розрахунковий мінімум). Рекомендований мінімум допуску до екзамену 36 балів.
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни