Історія України (з давніх часів - до середини ХІV ст.)

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історія України (з давніх часів - до середини ХІV ст.)
Код дисципліни
ОК 12
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
Розуміння застосовуваних способів та методів аналізу матеріалів дослідження Знати і орієнтуватися у суспільно-політичних і соціальноекономічних процесах, які відбувалися в різних регіонах України на різних історичних етапах Вміння аналізувати основні проблеми походження, розвитку та діяльності найдавніших етносів на теренах України Вміння інтерпретувати відповідні дані і аналізувати складності для донесення суджень, які відбивають відповідні міжкультурні та міжетнічні проблеми Навички та вміння розробляти і виконувати тематичні дослідження, інтерпретувати дані і робити висновки Здатність критично використовувати наукові бази даних та інші відповідні джерела інформації, здійснювати моделювання та аналіз з метою детального вивчення і дослідження питань етнокультурної історії Характеризувати історичні події політичного, релігійного, культурного змісту
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
В результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен Знати: основні етапи етногенезу та культурогенезу населення на українських землях, становлення перших держав; політичні, економічні, соціальні, етнічні, культурні процеси та явища, що відбувалися у Київській Русі та Галицько-Волинській державі і періоду залежності від Золотої Орди; Вміти: аналізувати основні проблеми історії українських земель даного періоду; з’ясовувати сутність, природу та генезис історичних явищ, їхні причинно-наслідкові зв’язки; оволодіти елементами наукового підходу до критичного осмислення джерел та документів; Володіти елементарними навичками аналізу історичних джерел, встановлення причинно-наслідкових зв’язків перебігу історичних процесів на території України з найдавніших часів до середини ХІV ст.
Зміст навчальної дисципліни
Розглядається і аналізується стан вивчення археологічних, писемних джерел з давньої історії України, що допомагають з’ясувати окремі сторінки історії нашої країни. Розгляд різноманітних теорій і концепцій щодо обставин життя племен і народів, які населяли українські землі. Розкрито тривалі історичні процеси поступового формування перших держав – кіммерійців, скіфів, готів, гунів, слов’ян та грецьких переселенців. Розглянуто низку соціально-економічних та соціально-політичних обставин, які призвели до створення однієї з найбільших середньовічних держав Європи – Київської Русі. Проаналізовано суспільні зміни 9-14 ст., що складають одну з найзагадковіших частин історії України. Зокрема, це процес створення і формування Київської держави, Галицько-Волинського князівства/королівства та інших руських князівств. Мета дисципліни – формування у студентів системних знань про етапи та специфіку історичного розвитку на території України від часу її заселення до середини ХІV ст.
Рекомендована та необхідна література
Археологія України: курс лекцій. / за ред. Л. Залізняка. – К., 2005. Давні слов’яни. Археологія та історія: навч. посіб. / Н.С. Абашина, Д.Н. Козак, Є.В. Синиця, Р.В. Терпиловський. – К., 2012. Давня історія України: у 3 т. / за ред. Толочка П.П. – Т. 1: Первісне суспільство. – К., 1997. 4. Давня історія України: у 3 т. / за ред. Толочка П.П. – Т. 2: Скіфо-антична доба. – К., 1998. 5. Давня історія України: у 3 т. / за ред. Толочка П.П. – Т. 3: Слов’яно-руська доба. – К., 2000. Етнічна історія давньої України / Д.Н. Козак, О.П. Моця, В.Ю. Мурзін та ін. Кер. автор. колективу П.П. Толочко. – К., 2000. Етнічна та етнокультурна історія України: у 3 т. – К., 2005. – Т. 1, кн. 2. Залізняк Л. Стародавня історія України. – К., 2012. Котляр М.Ф. Історія давньоруської державності. – К., 2002.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання – вироблення у студентів вміння аналізувати основні етапи етногенезу та культурогенезу населення на українських землях, становлення державності; формування знань про політичні, економічні, соціальні, етнічні, культурні процеси та явища, що відбувалися у Київській Русі та Галицько-Волинській державі ХІІІ – середини ХІV ст. на інформативному, інтерпретаційному та дискусійному рівнях; формування компаративного бачення історичного розвитку європейських й східних країн і руських земель у середньовіччі; ознайомлення із основними проблемами історії українських земель даного періоду і методологічними підходами до їхнього дослідження у вітчизняній і зарубіжній історіографії; вироблення у студентів навиків самостійної роботи із джерелами і літературою з давньої історії України та їх критичного аналізу.
Методи та критерії оцінювання
семестрове оцінювання: Модульна контрольна робота. Реферат. Есе. Оцінювання роботи під час семінарських занять. Підсумкова контрольна робота: іспит – 40 балів / 24 бали. * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. -підсумкове оцінювання у формі іспиту: -максимальна кількість балів які можуть бути отримані студентом – 40 балів по 100бальній шкалі; -форма проведення і види завдань – письмові завдання у вигляді тестів різного рівня складності і питання для аналітичних висновків та узагальнень; -мінімальний пороговий рівень оцінки, за якої іспит вважається складеним - для отримання загальної позитивної оцінки з дисципліни оцінка за іспит не може бути меншою 24 бали (рекомендований мінімум). Студент не допускається до іспиту, якщо під час семестру набрав менше ніж 36 балів (рекомендований мінімум).
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни