Історія української та зарубіжної культури

Освітня програма: Історія України та культурна антропологія (з поглибленим вивченням іноземних мов)

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
Історія української та зарубіжної культури
Код дисципліни
ОК 06
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
5
Результати навчання
Знати наукову хронологію, періодизацію і характеристики основних етапів розвитку культури Знати основні тенденції культурного розвитку в конкретні історичні періоди Знати найважливіші факти, події та процеси історії культури Вміти всебічно розглядати проблему дослідження з використанням відповідних джерел і наукової літератури Вміти інтерпретувати інформацію з різноманітних джерел Вміти досліджувати життя та діяльність певних діячів культури у контексті їхньої історичної доби Вміти робити висновки про результати діяльності осіб, спільнот та структур у конкретні історичні епохи Вміти виявляти закономірності та особливості національної та зарубіжної культур та їх взаємозалежності у процесі історичного розвитку Вміти виявляти і опрацьовувати належним чином джерела інформації Приймати і обґрунтувати рішення, що дозволяють виявляти спільні й відмінні риси в підходах українських і зарубіжних істориків до історії культури
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Знати сучасні методи історичного пізнання; історичний термінологічнопонятійний апарат; характер і особливості культурного розвитку України та світу. Вміти самостійно поглиблювати свої знання шляхом пошуку й опрацювання нової інформації з використанням сучасних технічних засобів; науково оцінювати роль суб’єктивних та об’єктивних чинників в історично-культурному процесі, подіях і явищах.
Зміст навчальної дисципліни
У 1-ому блоці вивчаються категоріальний аппарат, сутнісні характеристики культури, її різновиди. Студент має уявляти в історичному часі шлях теоретичного осягнення культури. Знання культурологічних параметрів зіставлення Заходу і Сходу допоможе відповідно позиціонувати країни. Аналізуються типи культур: система цінностей, релігійна система, художня практика, наукове знання. Розтлумачуються характеристики первісної культури; з’ясовуються закономірності розвитку давніх культур. 2-ий блок: визначення особливостей духовних та матеріальних форм культури Візантії; виділення рис культурного обличчя середньовічної Європи, Сходу; виявлення тенденцій у розвитку культури Нового часу; вивчення культури ХІХ-ХХІ ст.: духовний протест у мистецтві, феномен тоталітаризму; демасифікація культури в глобальну епоху. Мета дисципліни – сформувати системну та цілісну уяву здобувачів освіти про специфіку, періодизацію, головні закономірності та основні тенденції розвитку української та зарубіжної культури.
Рекомендована та необхідна література
Гаврюшенко О.А., Шейко В.М., Кравченко О.В. Історія світової культури: Навч. посібник / Наук. ред. В. М. Шейко. – К.: Кондор, 2006. – 404 с. Історія світової культури: Навч. посіб. / Керівник авт. колективу Л. Т. Левчук. — 3-тє вид., перероб. і доп. — К.: Центр учбової літератури, 2010. — 400 с. Історія української культури (від стародавніх часів до ХІХ століття): ілюстрована хрестоматія. У 3-х частинах. / За загал. ред. проф. Ю. С. Сабадаш. – Ч. І. − Київ: Видавництво Ліра-К, 2020. – 320 с. Історія української культури : навчальний посібник /Н. Д.Пальм, Т. Є. Гетало. –Х. : Вид. ХНЕУ, 2013. –296 с. Історія української культури: у 5 т., 9 кн. / ред. кол.: Скрипник Г.А., Пилипчук Р.Я., Рубан В.В., Пономар Л.Г. [та ін.]. – К., 2001 – 2013. Калакура Я.С., Рафальський О.О., М.Ф. Юрій. Українська культура: цивілізаційний вимір. / Я.С. Калакура, О.О. Рафальський, М.Ф. Юрій. – К.: ІПіЕНД ім. І.Ф. Кураса НАН України, 2015. – 496 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Завдання (навчальні цілі) – здатність у процесі навчання, здійснювати аналіз історико-культурних явищ і подій, що передбачає застосування теорій та методів історичної науки; формування вмінь студентів системно й історично аналізувати матеріальні і духовні явища української та зарубіжної культури; вироблення навичок компаративного бачення світових історико-культурних процесів; порівняння змісту різних текстів, пошук та узагальнення інформації з історії української та зарубіжної культури; критичне усвідомлення взаємозв’язку між фактами, подіями, явищами і процесами у минулому та сучасності; сприяння усвідомленню сутності культурних процесів та явищ; персоніфікація історії культури. Загальні компетентності – здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій.
Методи та критерії оцінювання
Семестрове оцінювання: Робота на семінарських заняттях. Самостійна робота (творче завдання – презентації). Контрольна робота (есе). Підсумкове оцінювання: форма оцінювання – іспит - максимальна кількість балів які можуть бути отримані студентом - 40 балів; результати навчання які будуть оцінюватись – знання наукової хронології, періодизації і характеристика основних етапів історії культури, визначальні тенденції, закономірності культурно-історичного розвитку в конкретні історичні періоди, найважливіших фактів, подій та процесів історії культури, вміння всебічно розглядати проблему дослідження з використанням відповідних джерел і наукової літератури, з’ясовувати взаємозв’язок між історичними подіями та культурними явищами, процесами та демонструвати змістовні думки, обґрунтовані положення і висновки про них, виявляти спільні й відмінні риси в підходах українських і зарубіжних істориків до історії культури.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни