ФЕОДАЛЬНЕ МІСТО УКРАЇНИ-РУСИ VІ–ХІІІ СТ.

Освітня програма: Історія

Структурний підрозділ: Історичний факультет

Назва дисципліни
ФЕОДАЛЬНЕ МІСТО УКРАЇНИ-РУСИ VІ–ХІІІ СТ.
Код дисципліни
ВК 2.1
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
Розуміння застосовуваних способів та методів аналізу матеріалів дослідження Знати основні етапи розвитку міст Русі та містогенезу в ІХ-ХІІІ ст. Здатність збирати й інтерпретувати відповідні дані Аналізувати складності в межах спеціалізації для донесення суджень, які відбивають відповідні проблеми створення, формування та розвитку міст Навички та вміння розробляти і виконувати тематичні дослідження, інтерпретувати дані і робити висновки Здатність критично використовувати наукові дані та інші історичні джерела інформації Здійснювати моделювання та аналіз з метою детального вивчення і дослідження питань феодального міста
Форма навчання
Заочна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
знати: 1.1. основні проблеми та напрямки досліджень історії феодальних міст Русі-України в ІХ–ХІІІ ст. розглянуті у сучасній вітчизняній та зарубіжній історіографії, методи і методологічні підходи у їхньому вивченні; 1.2 основні етапи історичного розвитку феодального міста Русі; історію формування феодального міста та містогенезу Русі на теренах України в ІХ–ХІІІ ст. вміти: 2.1 використовувати сучасні методи історичного пізнання, історичний термінологічно-понятійний апарат; визначати сутність, природу та ґенезу історичних явищ, здійснювати їх аналіз та узагальнення, з’ясовувати причинно-наслідкові зв’язки історичних подій і процесів; 2.2 самостійно працювати з джерелами по означеній проблематиці, мати навики наукового аналізу історичних джерел, документів, наукової літератури. 3.1 Володіти елементарними навичками класифікації джерел, встановлення причинно-наслідкових зв’язків
Зміст навчальної дисципліни
однією з соціально-економічних тенденцій розвитку населення ІХ–ХІІІ ст. на теренах України виступає прискорений процес створення, формування і розбудови міст, як центрів влади, ремесла, торгівлі і духовного життя. Прискіплива увага потрібна для з’ясування всіх різноманітних обставин перетворення селищ, городищ, замків східних слов’ян на повноцінні адміністративні і економічні центри племен, регіонів, князівств. Власне, тогочасний розвиток суспільства сприяв прискореному розвиткові середньовічної моделі міст у зв’язку з формуванням державності на території України. Найінформативнішою частиною курсу є описи різнотипових міст Русі розроблені дослідниками по результатах археологічних розкопок.
Рекомендована та необхідна література
1. Археология СССР с древнейших времен до средневековья: в 20 т. – Древняя Русь: город, замок, село / Г.В. Борисевич, В.П. Даркевич, А.Н. Кирпичников и др.; отв. ред. А.В. Чернецов. – М., 1985. 2. Археология СССР с древнейших времен до средневековья: в 20 т. – Древняя Русь. Быт и культура / отв. ред. Б.А. Колчин, Т.И. Макарова. – М., 1997. 3. Булкин В.А. Археология и вопросы генезиса древнерусского города: трудности и перспективы // Старожитності Русі-України. – К., 1994. 4. Галицько-Волинський літопис / Дослідження. Текст. Коментар / за ред. М.Ф. Котляра. – К., 2002. 5. Город в средневековой цивилизации Западной Европы. – Т. 1-3. – М., 1999 – 2000. 6. Горский А.А. Русские земли в ХІІІ-XIV веках: Пути политического развития. – М., 1996. 7. Грушевський М.С. Історія України-Руси. – Т.І-ІІІ. – К., 1991-1993. 8. Давня історія України: у 3 т. – Т. 3: Слов’яно-руська доба – К., 2000. 9. Древняя Русь в свете зарубежных источников. / Под ред. Е.А. Мельниковой. – М., 1999.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
лекція, самостійна робота, опитування ЗМ, реферат на обрану тему, участь у дискусіях, іспит
Методи та критерії оцінювання
семестрове оцінювання: 1. Контрольна робота 1 (тест), РН1.1 –1.2: 20 балів/ 12 балів*. 2. Контрольна робота 2 (два питання), РН2.1 – 2.2: – 20 балів/ 12 балів. 3. Самостійна робота. Реферат, РН3.1: 20 балів/ 12 балів. 4. Підсумкова контрольна робота: залік – 40 балів/ 24 бали. * максимальний бал/ пороговий бал для отримання позитивної оцінки з відповідної форми контролю. підсумкове оцінювання - іспит
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни