Історія України (середина XIV – середина XVII ст.)
Освітня програма: Історія
Структурний підрозділ: Історичний факультет
Назва дисципліни
Історія України (середина XIV – середина XVII ст.)
Код дисципліни
ОК 10
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Перший
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
2
Результати навчання
Знати: основні події історичного минулого українських земель середини XIV – середини XVII ст.
Знати: історію українського повсякдення та ментальних проявів соціуму на різних горизонтальних і вертикальних рівнях
Вміти: критично аналізувати джерела внутрішнього й зовнішнього походження щодо історії України середини XIV – середини XVII ст.
Вміти: аналізувати історичні джерела, на основі яких здійснюється реконструкція історичних процесів
Вміти встановлювати причинно-наслідковий зв'язок ключових історичних подій і явищ в історії України середини XIV – середини XVII ст.
Вміти виявляти сукупність чинників, що впливали на зміну ситуації у різних сферах суспільного, ключових діючих осіб в історії України середини XIV – середини XVII ст.
Форма навчання
Заочна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. Знати: оволодіти інформацією з політичної та соціально-економічної історії України середини XIV – середини XVII ст. та виділяти в її межах дискусійні теми; вивчити історію повсякденності та через неї проникнути у специфіку доби і людини цього періоду історії України, навчитися розуміти спосіб життя людини цієї доби, а також внутрішні мотивації, що рухали її діями аби досягти максимальної об’єктивно у розумінні суті тогочасних історичних процесів. Задля досягнення цих цілей студенти мають вільно володіти матеріалом писемних джерел та всією новітньою історіографією з історії України XIV – першої половини XVII ст.
2. Вміти: аналізувати писемні джерела середини XIV – середини XVII ст., що становлять ключовий канал отримання інформації про події цього періоду в історії України; виробити критичне ставлення до інформації писемних джерел та вміння виділяти у ній «реперні пункти»
Зміст навчальної дисципліни
Курс передбачає ознайомлення студентів із сучасними системами реконструкції, декодування та інтерпретації українського Середньовіччя та Ранньомодерної доби. Лекції мають подвійну складову: ознайомлення з історичним фактажем (як щодо подій «знакових», так і обставин повсякденного життя тогочасного суспільства України), а також подання інформації про ключові писемні джерела з історії України середини XIV – середини XVII ст. Семінарське заняття покликане закріпити ці знання.
Рекомендована та необхідна література
1. Хрестоматія з історії України литовсько-польської доби / Упоряд. Т. Гошко. – Львів: Видавництво Українського католицького університету, 2011. – 688 с.
2. Зенон Норкус. Непроголошена імперія: Велике князівство Литовське з погляду порівняльно-історичної соціології імперій / Пер. з лит. – К.: Критика, 2016. – 440 с.
3. Економічна історія України: іст.-екон. дослідж.: в 2 т. / Т. А. Балабушевич та ін.; відп. ред. В.А. Смолій. – К.: Ніка-Центр, 2011. – Т. 1. – 2011. – 696 с.
4. Історія українського селянства. – Т. 1. – К., 2006.
5. Однороженко О. Українська (руська) еліта доби Середньовіччя і раннього Модерну: структура та влада. – К.: Темпора, 2011. – 422 с.
6. Сас П. Н. Феодальне города Украины в конце XV – 60-х годах XVI в. – К.: Наукова думка, 1989. – 320 с.
7. Ульяновський В.І. Історія церкви та релігійної думки в Україні: середина XV – кінець XVI ст. – Кн. 1-2. – К., 1994.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекція, самостійна робота, контрольна робота, усне опитування, індивідуальне творче завдання, іспит
Методи та критерії оцінювання
семестрове оцінювання:
1. Контрольна робота з тем ЗМ 1: РН 1.1. – 30 балів/ 18 балів
2. Оцінювання усних відповідей на семінарських заняттях ЗМ1: РН 2.1. – 15 балів / 10 балів.
3. Індивідуальне творче завдання з тем ЗМ1: РН1.1., 2.1. – 15 балів / 8 бали
підсумкове оцінювання - іспит
Мова викладання
українська
Викладачі
Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами
Кафедри
Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни