Філософські проблеми логічного аналізу наукового знання

Освітня програма: ОНП Філософія 2021. Заочна форма навчання.

Структурний підрозділ: Філософський факультет

Назва дисципліни
Філософські проблеми логічного аналізу наукового знання
Код дисципліни
ОК 5
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
4
Результати навчання
ПРН 1. Здійснювати інтелектуальний пошук, виявляти і критично осмислювати актуальні проблеми сучасної філософської думки, розробляти їх в рамках власного філософського дослідження. ПРН 4. Пропонувати та обґрунтовувати нові підходи до розв’язання задач і проблем. ПРН 5. Використовувати методологію та пізнавальні засоби, що властиві філософії та її застосуванням. ПРН 7. Критично осмислювати, аналізувати та оцінювати філософські тексти, застосовувати релевантні методи їх аналізу та інтерпретації. ПРН 8. Розуміти зв’язки філософії з іншими напрямами філософського дискурсу та іншими інтелектуальними й гуманітарними практиками. ПРН 16. Ефективно здійснювати аналітичне обґрунтування та інформаційно-організаційний супровід професійної діяльності.
Форма навчання
Дистанційне навчання
Попередні умови та додаткові вимоги
1. До початку вивчення цього курсу студенти мають знати основні етапи та характеристики історико-культурного процесу; головні терміни, закони, методи науки логіки, основні методи наукових досліджень. 2. Вміти логічно правильно поділяти, класифікувати, визначати поняття; виявляти логічну структуру висловлювань і на підставі цього витлумачувати їх; логічно коректно задавати запитання і давати відповіді на них; будувати міркування, робити раціональні висновки з наявної інформації, знаходити помилки у міркуваннях. 3. Володіти елементарними навичками наукового дослідження та управління інформацією; критичного ставлення до соціально-політичних, економічних, культурних подій та явищ; використання іншомовних фахових джерел.
Зміст навчальної дисципліни
«Філософські проблеми логічного аналізу наукового знання» знайомить студентів із проблемою взаємозв’язку філософії та логіки, акцентуючи увагу на складнощах визначення філософії логіки та філософської логіки. Аналізуються проблеми витлумачення понять «логічний аналіз» та «логічне моделювання», основні філософські проблеми, що виникають у процесі логічного аналізу наукового знання. Визначаються поняття логіки наукового пізнання, яка, реалізуючи методологічну функцію формальної логіки, розкриває принципи побудови наукових теорій, сутність їх методологічного аналізу. В процесі розгляду питання обґрунтування підстав науки як металогічної проблеми з’ясовуються особливості «методу ідеальних елементів» Д. Гільберта. У контексті висвітлення проблеми істини у філософії та логіці розглядаються особливості семантичної теорії істини А. Тарського, позиція Я. Хінтікки щодо когерентної теорії істини, теоретико-ігрового визначення істини, В. Квайна щодо лінгвістичної теорії логічної істини. Розглядаються основні значення термінів «евристика» та «філософська евристика», а також пояснюється та демонструється на прикладах розв’язання логічних задач евристична роль методу діаграм Л. Керрола.
Рекомендована та необхідна література
1. Конверський А.Е. Критичне мислення, 2-ге вид. перероб. та доп. Підручник для студентів навчальних закладів вищої освіти усіх спеціальностей. – К., 2020. – 368 с. 2. Щербина О.Ю. Філософія логіки, філософська логіка, аргументація // Філософська думка. – 2013. – № 5. – С. 103-112. 1. Карамишева Н.В. Логіка (теоретична і прикладна): навч. посіб. – К., 2011. – С. 370 –387, 393– 398. 3. Тарський А. Поняття істини в формалізованих мовах / Пер. з англ. Н. Філіпенко. – К., 1998. 4. Щербина О.Ю. Логіка як структурна модель дійсності // Мультиверсум. Філософський альманах. – К., 2002. – Вип. 27. – С.189-197. 5. Щербина О.Ю. Проблеми витлумачення понять «логічний аналіз» та «логічне моделювання» у дослідженнях з юридичної аргументації // Філософські проблеми гуманітарних наук. – 2017. – № 26. – С. 28-31.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, семінари, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
1. Аудиторна робота: Усна доповідь: (до 5 б.) Доповнення / участь в дискусіях: (до 3 б.) Письмові завдання (розв’язання задач): (до 5 б.) 2. Самостійна робота (написання есея з проблематики курсу): 20-15 балів – студент у повному обсязі володіє матеріалом, 14-13 балів – студент у достатньому обсязі володіє матеріалом, вільно його презентує, але може не вистачати аргументації в поясненнях, 3 балів – в цілому володіє матеріалом, але не демонструє глибини знань аналізованих проблем, 2-0 балів – не в повному обсязі володіє матеріалом, 3. Самостійна робота (підготовка та презентація письмової роботи-дослідження «Евристичний аналіз казки»): (до 24 б.) 4. Підсумкова контрольна робота: 20-16 – балів студент у повному обсязі володіє навчальним матеріалом, 15-11 балів – студент у достатньому обсязі володіє навчальним матеріалом, 10-6 балів – в цілому володіє навчальним матеріалом, 5-0 балів – не в повному обсязі володіє матеріалом,
Мова викладання
Українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни