Український фольклор: семантика і прагматика традиційних смислів

Освітня програма: ОНП Культурологія 2020

Структурний підрозділ: Філософський факультет

Назва дисципліни
Український фольклор: семантика і прагматика традиційних смислів
Код дисципліни
ВБ 2.1
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
3 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 1. Розуміти специфіку та особливості реалізації культурних ідей, образів та смислів, а також критично оцінювати можливості їхньої інтерпретації для розв’язання суспільно-значимих проблем ПРН 2. Аналізувати текстові та візуальні джерела інформації щодо культурних явищ та процесів, верифікувати інформацію у відповідності до професійних задач ПРН 7. Оцінювати історичні здобутки та новітні досягнення культурології ПРН 12. Збирати, аналізувати та оцінювати емпіричні факти та здійснювати їх інтерпретацію у відповідності до сучасних теоретичних уявлень відповідного напряму культурології
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
1. До початку вивчення цього курсу студенти повинні знати основні етапи та підсумки українського історико-культурного процесу; основні етапи і головні здобутки вивчення в Україні та за кордоном історії українського фольклору, класичні й сучасні культурологічні теорії і методи досліджень, основні культурологічні поняття та категорії. 2. Вміти здобувати, оцінювати та тлумачити інформацію про наукове вивчення української етнічної культури, зокрема вітчизняної усної народної творчості, відрізняти роди і жанри українського фольклору й мати уявлення про їх традиційні зразки від епохи первісності до епохи постмодерну. 3. Володіти елементарними навичками наукового дослідження і керування інформацією з метою вивчення історії та теорії українського фольклору у світлі класичних і новітніх здобутків фольклористики, мовознавства, семіотики, філософії, культурної антропології та культурології із залученням іншомовних фахових джерел наук про культуру.
Зміст навчальної дисципліни
Дисципліна знайомить студентів із підсумками системного вивчення вітчизняної усної народної творчості в ХІХ – на початку ХХІ ст. в Україні і світі, головним чином провідними представниками українських фольклористики і етнографії з Харківського та Київського університетів і академічних інститутів, передусім Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені М. Т. Рильського НАН України. Визначається предмет, мета, головні завдання, методологічна основа, теоретичні настанови і проблематика вивчення українського фольклору як соціокультурного феномена на основі структурно-семіотичного підходу, а саме системного аналізу моделі вітчизняної усної народної творчості як суб’єктно-образної системи – семіосфери традиційних смислів. Розгляд архаїчної міфопоетичної моделі слов’янського світу крізь призму вивчення сутності фольклорної свідомості та генеалогії і еволюції міфологічних образів дозволяють відтворити міфологічний образ України як світоглядно-комунікативного феномену і висвітлити головні риси часово-просторової семантики в українському фольклорному дискурсі. Окрему увагу присвячено розкриттю обсягу і змісту понять «фольклор», «народне мистецтво», «народність мистецтва» в світлі аналізу проблем «фольклор і масова культура» та «специфіка і основні ознаки традиційного і сучасного фольклору».
Рекомендована та необхідна література
1. Івановська О. Український фольклор як функціонально-образна система суб’єктності / О. Івановська. – Київ: ТОВ УВПК «Екс Об», 2005. - 228 с. 2. Культура і побут населення України: навч. посіб. для вузів / В. І. Наулко (кер.), Л. Ф. Артюх, В. Ф. Горленко [та ін.]. – Київ: Либідь, 1993. – 284 с. 3. Культурологія: підручник для студентів вищих навчальних закладів / кол. авторів; за ред. А. Є. Конверського. - Харків : Фоліо, 2013. – 863 с. 4. Русин М. Фольклор як феномен культури (спроба філософського осмислення) / Мирослав Русин. – Київ: ВПЦ «Київський університет», 2018. – 199 с. 5. Вовк Хв. Студії з української етнографії та антропології / Хведір Вовк. – Київ: Мистецтво, 1995. – 335 с. 6. Войтович В.. Українська міфологія / В. Войтович. – Київ: Либідь, 2002. – 662 с. 7. Воропай О. Звичаї нашого народу: Етнографічний нарис. У 2-х тт. / Олекса Воропай. – Мюнхен: Українське видавництво, 1958.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, самостійна робота
Методи та критерії оцінювання
Оцінювання семестрової роботи: 1. Самостійна робота (презентація): 10 / 15 балів 2. Самостійна робота (конспект текстів): 4 / 10 балів 3. Самостійна робота – (письмова робота-дослідження): 12 / 20 балів 4. Самостійна робота – (есе): 10 / 15 балів 5. Контрольна робота – 12 / 20 балів Кількість балів під час навчального періоду формують бали, отримані здобувачем у процесі засвоєння матеріалу з усього навчального курсу. Загальна оцінка під час навчального періоду складаються із балів, отриманих за чотири види самостійної роботи: презентацію, конспект першоджерел, письмову роботу-дослідження і написання тексту рекомендацій. Всі ці види робіт за семестр мають у підсумку: - в максимальному вимірі 60 балів - в мінімальному вимірі 36 балів Підсумкове оцінювання у формі іспиту: Екзаменаційне оцінювання відбувається в письмовій формі. Білет складається з 2 питань, кожне з яких оцінюється за шкалою 20 балів, що в загальному підсумку дає 40 балів за іспит.
Мова викладання
українська

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни