Методологія наукових досліджень з методики навчання мов і літератур

Освітня програма: Теорія і методика навчання мов і літератур

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Методологія наукових досліджень з методики навчання мов і літератур
Код дисципліни
ОК.04
Тип модуля
Обов’язкова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Третій
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН-1. Знання стандартів сучасної науково-дослідницької діяльності, вимог, необхідних для втілення наукового дослідження та оприлюднення його результатів ПРН-6.Знання методів наукового дослідження у галузі теорії та методики навчання мов і літератур, здатність аналізувати навчально-методичні комплекси з мов та літератур ПРН-10. Абстрактно мислити, аналізувати та синтезувати інформацію ПРН 12. Застосовувати стандарти сучасної науково-дослідницької діяльності у процесі проведення наукового дослідження та оприлюднення його результатів ПРН-13. Формулювати наукову проблему, робочі гіпотези досліджуваної проблеми, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та/або професійної практики Повний перелік ПРН подано в описі ОНП та робочій програмі.
Форма навчання
Очна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
Для успішного опанування навчальної дисципліни студенти повинні володіти знаннями з педагогіки, психології та методик навчання мов і літератур; уміннями застосовувати теоретичні знання в практичних ситуаціях. Володіти комунікативними навичками в професійному педагогічному спілкуванні у жанрах педагогічного дискурсу.
Зміст навчальної дисципліни
Зміст та структура дисертаційного дослідження з методики навчання. Методологічні засади та науковий апарат дослідження з педагогіки / методики навчання: класифікація педагогічних досліджень за їх характером і змістом. Економічне обгрунтування вибору теми. Проблема дослідження. Тема дослідження. Актуальність дослідження. Об’єкт і предмет дослідження. Мета і завдання дослідження. Гіпотеза дослідження. Методологічні і теоретичні засади педагогічного дослідження. Наукова новизна і теоретичне значення результатів дослідження. Практичне значення результатів дослідження та їх впровадження. Принципи та методи наукового пізнання. Стандарти сучасної науково-дослідницької діяльності, вимоги, необхідні для втілення наукового дослідження та оприлюднення його результатів. Фундаментальні засади дослідження у галузі методики навчання. Теоретичні методи дослідження в методиці навчання. Класифікація теоретичних методів. Аналіз і синтез. Індукція та дедукція. Аналогія, абстрагування. Конкретизація, моделювання. Ідеалізація, формалізація. Узагальнення, порівняння. Емпіричні методи дослідження у галузі методики навчання. Педагогічне спостереження. Рейтингування. Тестування. Вивчення, аналіз та узагальнення педагогічного досвіду. Вивчення інформаційних джерел з проблем дослідження. Соціологічні методи: Анкетування. Метод дослідної бесіди, інтерв’ю. Соціометрія. Методи експертних оцінок. Педагогічний консиліум. Експеримент як ключовий метод дослідження в галузі методики навчання. Типи експерименту, методика планування та проведення. Математичні методи обробки результатів дослідження. U-критерій Манна-Уітні. Н критерій Крускала Уолліса. S критерій Джонкіра. Т кри терій Вілкоксона. Проектування методології авторського наукового дослідження. Презентація методології авторського наукового дослідження українською та англійською мовами. Обчислення результатів емпіричних досліджень. Виконання практичних завдань з застосуванням методів математичної статистики.
Рекомендована та необхідна література
Важинський С.Е., Щербак Т І. Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. / С. Е. Важинський, Т І. Щербак. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 260 с. Климчук В.О. Математичні методи у психології. Навчальний посібник для студентів психологічних спеціальностей. — К.: Освіта України. — 2009. — 288 с. Ніколаєва С. Ю. Методи та організація сучасних досліджень з методики навчання іноземних мов і культур : навч.-метод. посібник для студентів магістратури та аспірантури. Київ, 2019. 136 с. Сисоєва С. О., Кристопчук Т. Є. Педагогічний експеримент у наукових дослідженнях неперервної професійної освіти: навч.-метод. посіб. Луцьк : ВАТ «Волинська обласна друкарня», 2009. 460 с.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Лекції, консультації, практичні заняття, самостійна робота, метод проєктів, репродуктивний, словесні методи, дослідницький
Методи та критерії оцінювання
Контрольна робота, проєкт , іспит.
Мова викладання
українська