Лінгвопоетика та практична риторика

Освітня програма: Українська філологія та західноєвропейська мова

Структурний підрозділ: Навчально-науковий інститут філології

Назва дисципліни
Лінгвопоетика та практична риторика
Код дисципліни
ВБ1.6
Тип модуля
Вибіркова дисципліна для ОП
Цикл вищої освіти
Другий
Рік навчання
2023/2024
Семестр / Триместр
1 Семестр
Кількість кредитів ЕСТS
3
Результати навчання
ПРН 6. Застосовувати знання про експресивні, емоційні, логічні засоби мови та техніку мовлення для досягнення запланованого прагматичного результату й організації успішної комунікації. ПРН 7. Аналізувати, порівнювати і класифікувати різні напрями і школи в лінгвістиці. ПРН 14. Створювати, аналізувати й редагувати тексти різних стилів та жанрів. ПРН 21.1. Організовувати процес навчання української мови і літератури з урахуванням сучасних лінгвістичних та літературознавчих підходів до висвітлення актуальних проблем філології на основі відповідної методики викладання та новітніх освітніх технологій.
Форма навчання
Заочна форма
Попередні умови та додаткові вимоги
До початку вивчення цього курсу студенти мають знати основні принципи успішної комунікації, володіти основними фактологічними знаннями гуманітарного характеру. Уміти гнучко застосовувати словниковий запас, володіти загальними нормами українського усного літературного мовлення, мати достатній рівень лінгвістичної компетенції та культури мови; планувати і оцінювати власну роботу; застосовувати інтерактивні і мультимедійні засоби. Володіти елементарними навичками наукового дослідження та управління інформацією; критичного ставлення до аналізованих явищ; використання іншомовних фахових інформативних джерел; аналізу риторичних текстів; продукування складних усних і письмових повідомлень; взаємодії і співробітництва у навчанні у ситуаціях пошукового характеру.
Зміст навчальної дисципліни
Мета дисципліни – розвиток риторичних знань і умінь, ознайомлення магістрантів із сучасними формами риторичної вправності, комплексний аналіз риторичного тексту, пізнання етичних засад лінгвопоетики у ораторській практиці. Завдання курсу - опанування нових теоретичних знань і практичних навичок майстерного володіння словом, зокрема у форматі усного публічного мовлення. Дисципліна розглядається у зв’язках із суміжними: лексикологією і фразеологією, фонетикою, фоностилістикою, експресивним синтаксисом, стилістикою, загальним мовознавством, поетикою, літературознавством, психолінгвістикою тощо. Висвітлюються питання риторики як науки і як мистецтва слова, розглядаються особливості співвідношення мови й мислення, логіки і мислення. Особлива увага звертається на опанування різними методиками роботи з аудиторією, на техніку і виразність мовлення, стратегію й тактику реалізації успішного усного публічного виступу. Відпрацьовуються техніки дикції, дихання, виразності інтонування.
Рекомендована та необхідна література
Основна: Мацько О. М. Практична риторика : навч. посіб. / О. М. Мацько. – К. : ВПЦ "Київський університет", 2019. – 230 с. Додаткова: 1. Борг Джеймс. Мистецтво говорити. Таємниці ефективного спілкування – Харків, 2020 – 304 с. 2. Гладишева А. О. Сценічна мова. Дикційна та орфоепічна нормативність / А. О. Гладишева. – К., 2007. 3. Гриб В. П. Постановка мовного голосу / В. П. Гриб. – Луцьк, 2001. 4. Мистецтво публічних дебатів : навч. посіб. / Е. Б. Ламах та ін. – К., 2002. 5. Мацько Л. І. Комунікативна лінгвістика : навч.-методич. посіб. / Л. І. Мацько, О. М. Калита, С. І. Поворознюк. – К., 2015. 6. Мацько Л. І. Риторика / О. М. Мацько. – К., 2003. 7. Сагач Г. М. Риторика : навч. посіб. / Г. М. Сагач ; ред. Г. Якіменко. – 2-ге вид., переробл. і доп. – К., 2000. 8. Савченко Л. Ораторське мистецтво: Історія красномовства і сучасна риторична комунікація : навчальний посібник / Л. Савченко. – Сімферополь, 2009.
Заплановані освітні заходи та методи викладання
Словесні, наочні і практичні методи навчання: лекція, практичне заняття, самостійна робота. Заходи: Відповідь на семінарі, доповнення, участь у дискусії, аналіз риторичного тексту, творче завдання (власний ораторський виступ), аналіз ораторського виступу, завдання підсумкового контролю.
Методи та критерії оцінювання
Форма підсумкового контролю – залік. За видами робіт студент може набрати таку кількість балів: відповідь на семінарі – від 9 до 15; доповнення – від 3 до 15; участь у дискусії – від 7 до 10; аналіз риторичного тексту – від 9 до 15; творче завдання (власний ораторський виступ) – від 9 до 15; аналіз ораторського виступу – від 9 до 15; завдання підсумкового контролю - від 14 до 25. Залікова оцінка формується як сума усіх балів, набраних упродовж семестру: 0-59 – не зараховано, 60-100 залік.
Мова викладання
Українська мова

Викладачі

Ця дисципліна викладаеться наступними викладачами

Кафедри

Наступні кафедри задіяні у викладанні наведеної дисципліни